- Kształtnie piszę poznane zmiękczenia,
- Znam ciekawostki o nocnych motylach,
- prawidłowo uzupełniam zdania podanymi wyrazami.
- Przyjrzyj się fotografiom, co wiesz na temat tych owadów?
- Przeczytaj tekst w podręczniku na str. 56-57.
- Odpowiedz na pytania:
- Czym jest ćma?
- Co jest pokarmem ciem?
- Co odróżnia je od motyli dziennych?
- Gdzie ukrywają się ćmy w ciągu dnia?
- Wyszukaj wyrazy z ć i przepisz do zeszytu.
- Zaznacz samogłoski i spółgłoski wyrazach, jaką głoską jest ć?
- Zwróć uwagę na miejsce, w którym piszesz ć.
- Wykonaj kolejne zadania w ćwiczeniach na str. 76.
- Posłuchaj tekstu "Ciocia i ćma" w podręczniku na str. 55.
- Zapisz wyrazy: ciocia, leci, kapcie, oznacz samogłoski i spółgłoski- ZAPAMIĘTAJ! CI to spółgłoska miękka- oznaczamy ja kolorem niebieskim.
- Uzupełnij zadanie na str. 77 ćwiczenia
- Dokonaj samooceny po zajęciach.
Ćmy odgrywają w przyrodzie bardzo pożyteczną rolę, również z naszego, ludzkiego, punktu widzenia. Zapylając kwiaty nocą, uzupełniają pracę dziennych owadów, zwłaszcza pszczół. Co więcej, pod pewnymi względami, są nawet lepsze od tych ostatnich. Jak to możliwe?
Pszczoły zapylają rośliny znajdujące się w pobliżu swoich uli. Ćmy nie mają takich ograniczeń, co pozwala im przenosić pyłek na znacznie większe odległości.
Wszystkie stanowią główny pokarm nietoperzy i innych drapieżników. Przykładem takich ciem są nastrosze w rodzinie zawisakowatych. Większość przedstawicieli tej rodziny ma długie, dobrze rozwinięte ssawki, które umożliwiają im sięganie w głąb kwiatowych kielichów, również tych, które są niedostępne dla pszczół z ich krótkimi języczkami.
Komentarze
Prześlij komentarz