Przejdź do głównej zawartości

Matematyka może być fajna

 Jak mierzono w dawnych czasach?


Dlaczego wszyscy ludzie potrzebują stopy Faraona?
Próba znalezienia odpowiedzi na to pytanie pokierowała aktywnościami dzieci. Zaangażowanie podczas lekcji było bardzo wysokie, a ich pomysłowość zaskakuje jeszcze bardziej. Dzieci poszukiwały różnych sposobów mierzenia listków papieru, a swoje obliczenia zapisywały na kartach zeszytu do matematyki. 
Najważniejszy cel został osiągnięty- dzieci doszły do wniosku, że bardzo ważna w matematyce jest dokładność i takie same miary dla wszystkich.




Dlaczego pszczoły gromadzą miód w zbiorniczkach o sześciokątnych podstawach?







We wrześniu i w październiku uczniowie pracowali w projekcie Kierunek bezpieczeństwo.  Wykonali wiele ćwiczeń i potrafią szybko określać kierunki w przestrzeni. Odkodowują obrazki w postaci dyktanda graficznego, potrafią wyszukać nazwy rzeczowników ukrytych na ilustracji w podręczniku po stronie lewej i po stronie prawej. Bardzo spodobały im się zadania z labiryntami i niecodzienny sposób spojrzenia na labirynt, nie tylko jako wyszukanie właściwej drogi wyjścia a jako wskazanie innym osobom sposobu poruszania się w nieznanym terenie. Czekamy na moment, kiedy powrócimy do szkoły i na placu szkolnym wypróbujemy wskazywanie kierunków do pokonania labiryntu z zamkniętymi oczami.


Scenariusz zajęć pt. Po co owadom zapylającym domy? idealnie wpisał się w rozwijanie umiejętności i świadomości ekologicznej, poszerzenia wiedzy na temat, w jaki sposób możemy  pomagać owadom zapylającym oraz poszerzenia  świadomości zagrożeń życia pszczół samotnic. Uczniowie z wielką uwagą wysłuchali wskazówek pań Agnieszki Murawskiej i Karoliny Nowackiej. Obco brzmiące nazwy pszczół samotnic bardzo się dzieciom spodobały i na końcu  zagrały w zgadywankę na temat rozpoznawania ich podobizn na zdjęciach. Dwa dni wcześniej wg wskazówek pszczelarzy w swoich ogrodach przygotowały poidełka dla pszczół. Dzisiaj z wielkim przejęciem i zaangażowaniem przystąpiły do budowy domków dla murarki ogrodowej. Ich domki zbudowane w drewnianych skrzyneczkach stoją już w ogrodach i czekają na pierwszych gości.




Co napędza wskazówki zegara?    Jak można zmierzyć czas?

Temat scenariusza "Jak odczytać czas?" był dla pierwszaków bardzo ciekawy, ale też trudny. Odczytywanie a zwłaszcza ustawianie godzin na zegarze sprawia im kłopoty wówczas, gdy należy określić ile minut minęło lub brakuje do pełnej godziny po lewej i prawej stronie zegara. mimo trudności uczniowie próbowali dzielnie stawić im czoło. Bardzo dobrze radzą sobie z odczytywaniem godzin. 
Największe zaskoczenie ale również zainteresowanie wywołało odkrycie różnicy czasu pomiędzy Tokio i Nowym Jorkiem. 



W czwartek, 6 Maja 2021 Uniwersytet Dzieci zaprosił nas na wydarzenie pt. "W jakim języku mówią zwierzęta?" Był to wykład dla klas 1. Pomimo, że odbył się za pośrednictwem Internetu spotkanie z biologiem było bardzo interesujące, wesołe i w wielu momentach zaskakujące. Bardzo nam się podobały różne ciekawostki na temat mowy ciała, zapachu, koloru zwierząt. Najweselej było, kiedy poznaliśmy i naśladowaliśmy taniec pająka kaskuna a także taniec rajskiego ptaka.




Dzisiejszy temat zajęć "Jak mierzymy czas?" spowodował bardzo duże zainteresowanie się tematem upływającego czasu. Dzieci znają klepsydry, wiedzą, że są klepsydry piaskowe, ponieważ używamy ich podczas naszych lekcji jako miary czasu przy nietypowych zadaniach. 
Dość szybko znalazły odpowiedź na pytania wprowadzające do tematu: Wyobraź sobie, że budzisz się rano, a na świecie nie istnieją zegary...
Jak możesz ustalić, o której godzinie należy wyjść z domu, żeby zdążyć do szkoły? 
Jak zmierzysz długość trwania lekcji? 

Same wpadły na pomysł z obserwowaniem słońca na niebie gwiazd, słuchaniem głosu koguta.
Ogromnie podobały im się zadania zaproponowane w scenariuszu. Sprawdzaliśmy działanie zegara słonecznego i wykonaliśmy kilka ćwiczeń z pomiarami wahadła. 



Dzieci podjęły się obliczania czasu trwania wykonanych przez podskoków, pajacyków i przysiadów na podstawie pomiaru ruchów wahadła. Padały różne propozycje obliczenia upływającego czasu. Pomimo, że rozwiązanie takich zadań znacznie przekroczyło ich umiejętności, dzieci się nie poddały i wspólnie rozwiązały zadania. Dało im to duże poczucie sukcesu i zadowolenia.
Z mojej strony takie nietypowe zadania bardzo urozmaicają lekcje i dają mi możliwość pokazania uczniom, jak bardzo matematyka przydaje się w naszym życiu.


Co to jest geometria? Do czego się ją wykorzystuje? Co wspólnego mają z geometrią ściany? Lekcją zatytułowaną "Ile ścian ma wielościan?" rozpoczęliśmy poszukiwania brył w naszych otoczeniu.
Dowiedzieliśmy się, że nasza sala i pokoje w naszych domach  to sześciany lub prostopadłościany oraz odkryliśmy, że mają sześć ścian. Wymieniliśmy bardzo dużo sprzętów domowych, które przypominają wielościany. Już wiemy, czym różnią się bryły od figur geometrycznych i co to znaczy, że bryły są trójwymiarowe.


Dowiedzieliśmy się, do czego geometrii używali starożytni Egipcjanie. Poznaliśmy nazwy brył- najbardziej spodobała nam się nazwa ostrosłup i wiemy, że jest nią bryła o ostrym wierzchołku i kilku ścianach. Rozwiązaliśmy zagadki dotyczące brył na podstawie pozostawionych przez nie śladów. Nie zawsze odpowiedź jest prosta i należy się bardzo mocno przyglądać i szukać podobieństw.
Uczniowie samodzielnie budowali bryły z wykałaczek i plasteliny. 





Scenariusz lekcji o bryłach jest dość trudną lekcją dla pierwszaków, jednak ciekawe i angażujące zadania powodują próby szukania rozwiązań i wywołują, co jest dla mnie najważniejsze, dyskusje pomiędzy dziećmi, jak wspólnie rozwiązać zagadkę geometryczną.


Podczas ostatnich zajęć zatytułowanych "Tajemniczy świat figur geometrycznych" przyjrzeliśmy się dokładnie podstawowym figurom geometrycznym. Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób produkowane są znaki drogowe. Zdziwiło nas, jak stare są pierwsze znaki drogowe.


Przy pomocy różnych przedmiotów rozwiązywaliśmy różne zagadki i samodzielnie konstruowaliśmy figury mniejsze i większe od wybranej przez nas plastikowej figury. Dodatkowo poznaliśmy ciekawe sposoby na narysowanie koła oraz od czego zależy, by rysowane koło było większe lub mniejsze. Dowiedzieliśmy się również czym jest i jak narysować odcinek. Na koniec lekcji z wielką radością projektowaliśmy geometryczne krainy na podstawie opowieści o trzech państwach: Republice Koła, Zjednoczonemu Królestwu Prostokątów oraz Trójkątlandii. Ta lekcja była bardzo ciekawa i przyniosła uczniom wiele radości i zadowolenia z poznanych nowych wiadomości.  







Jak narysować koło? Czego- jakich przedmiotów i materiałów możemy użyć do rysowania kół?




W ramach nagrody otrzymaliśmy zaproszenie do zapoznania się z prawdziwym samolotem oraz otrzymaliśmy przewodnik po Galaktyce uczenia się.

Jak się lata boeingiem?

Największym samolotem pasażerskim jest Airbus A380, ma dwa piętra i jest w stanie pomieścić aż 850 pasażerów. Jest tak duży, że mógłby zająć prawie całą powierzchnię stadionu sportowego.
Jak to możliwe, że tak potężna maszyna unosi się w powietrzu? Kto nią steruje i w jaki sposób? Podczas wykładu studenci zobaczą, jak zbudowany jest samolot oraz jakie siły na niego oddziałują, by mógł latać. Dowiedzą się także, jak wygląda dzień pracy pilota i co trzeba zrobić, aby nim zostać.

Prowadzący: Marcin Koziński 



Przewodnik po Galaktyce uczenia się:




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

List z Afryki

Przyszła wiosenka a z nią... Cel: potrafię opisać i narysować wygląd ptaka wracającego zza morza NaCoBeZu: rozpoznaję i nazywam wiosenne kwiaty, zwiastuny wiosny, rozwiązuję zagadki o polskich ptakach, czytam wiersz z podziałem na role, układam i zapisuję opis bociana. Nazwij kwiaty, które witają wiosnę: Wiosenne kwiaty Posłuchaj i odgadnij , który ptak jest rozwiązaniem zagadki. Obejrzyj film o bocianach i zapamiętaj o nich jak najwięcej szczegółów. Posłuchaj odgłosu, który wydaje bocian  Przeczytaj wiersz w podręczniku na str. 43  z podziałem na role. Pokaż ruchem, co robi człowiek, zwierzę, roślina na wiosnę- kalambury. Zobacz, jak można opisać wygląd bociana: ćwiczenia str. 28-29 .  Opisz i narysuj bociana w zeszycie.  Wstęp zawiera informacje na temat: co opisujesz (nazwa ptaka, skąd pochodzi) Rozwinięcie zawiera informacje na temat: wyglądu zewnętrznego, zachowań, sposobu odżywiania, poruszania się. Zakończenie zawiera informacje na temat: Twojego stosunku do zwierzęcia.   

Detektywistyczne zagadki

 Rozwiązujemy zagadki z Detektywem Pozytywką Grzegorz Kasdepke to autor pełnych humoru książek dla dzieci i młodzieży, napisał ich ponad 60. Zajmuje się również pisaniem artykułów dla dorosłych, a także scenariuszy do seriali i programów telewizyjnych. Przez wiele lat był redaktorem naczelnym czasopisma dla dzieci „Świerszczyk”. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Jest Kawalerem Orderu Uśmiechu   spotkanie z autorem Jakie znamy książki Grzegorza Kasdepki? m.in.: Wakacje Potworaka Skąd się wziął pomysł na detektywa Pozytywkę? Grzegorz Kasdepke zdradza tajemnice   Grzegorz Kasdepke wydał całą serię książek o detektywie Pozytywce. Napisz tytuły książek w sposób chronologiczny, czyli od najwcześniejszych do najpóźniejszych wydań. Detektyw Pozytywka  Nasza Księgarnia 2005 Wakacje detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2011 Pamiątki detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2007 Nowe kłopoty detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2006 Tajemnicze zniknięcie detektywa Pozytywki  Nasz

Nowy Rok Szkolny

  Już wrzesień, czas do szkoły! Wspomnimy zabawy i wakacyjne beztroski, powitamy kolegów i koleżanki z wioski. Zapraszamy do pierwszej klasy- tutaj czekają cię przygody,  nowe przyjaźnie i nowe wyzwania w pogody i niepogody. Ale nie martw się, bo to też może być zabawa- Jeśli będziesz ciekawy, pracowity i odważny To na pewno osiągniesz sukces i .. niejedno zmartwienie zamienisz w zadowolenie! Jesteśmy zespołem, razem damy radę! Stworzymy wspaniałą, wesołą gromadę. Życzę ci szczęśliwego i owocnego roku szkolnego! Jestem Waszą nową Panią.   Mam na imię Iwona.  Bardzo lubię poznawać świat, wędrować po górach, zwiedzać nowe miejsca.  Jestem wielką entuzjastką i orędowniczką ochrony otaczającej nas natury. Powitanie autorstwa Iwona Pawłowska 🎵🎸 Dzień dobry 👌🎵 W mojej szkole 1. Pierwszy dzwonek dziś zadzwonił,  w pierwszej klasie jestem już.  W mojej szkole jest wesoło,  mam przyjaciół chyba stu. Ref.: Czytam, liczę, recytuję,  piszę, tańczę, koloruję.  Tak mi w szkole mija cza