Przejdź do głównej zawartości

W kosmos z klasą

 


Druga klasa i nowy projekt przed nami. Startujemy W KOSMOS Z KLASĄ


Podczas lekcji:

  • prowadzić będziemy doświadczenia i obserwacje, które przybliżą nam podstawowe informacje o przestrzeni kosmicznej;
  • poznamy planety Układu Słonecznego;
  • spróbujemy zaobserwować spadające gwiazdy oraz dowiemy się, czym są strefy czasowe;
  • uczestnicząc w projekcie wzmocnimy umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia;
  • rozwiniemy swoją ciekawość i zainteresowania.

Nasze pierwsze spotkanie z sympatycznym Kosmoludkiem, mieszkańcem z odległej galaktycznej planety o dźwięcznie brzmiącej nazwie Pirx za nami. Zastanawialiśmy się, jakie przygody nas spotkają, kogo poznamy, o czym się dowiemy. Zaprojektowaliśmy podobizny Kosmoludków, którzy będą nam towarzyszyć w  kosmicznej podróży. 



Portrety przybyszów z kosmosu wykonane naszymi rękoma  







Jak być dobrym przyjacielem?



Skąd się biorą pomysły na książkę? Czy park lub ulica mogą być miejscem, w którym rodzi się nowa historia?  Do czego przydaje się wyobraźnia?

Relacja z lekcji na podstawie scenariusza: Jak wpaść na świetny pomysł?


W piątek 26 listopada br. bardzo intensywnie współpracowaliśmy w poszukiwaniu najlepszego pomysłu oraz rozwiązania aktualnego problemu. Na samym początku zajęć, wprowadzając uczniów do nowego spotkania w ramach projektu Kosmos z klasą, przestawiłam im potrzeby zespołu astronautów pracujących w przestrzeni kosmicznej i zapowiedziałam, że dzisiaj uczniowie spróbują wejść w ich role. Więcej informacji uczniowie otrzymali słuchając wypowiedzi pisarki, poetki i malarki Katarzyna Ryrych-Korczyńska, które podpowiedziała, jak rozwijać wyobraźnię i poszukiwać kluczy do rozwiązywania trudnych problemów.


Uczniowie rozpoczęli rozwiązywanie zagadek od podzielenia się na cztery grupy. Każdy na samym początku zgromadził listę przedmiotów, które jego zdaniem byłyby najważniejsze i niezbędne podczas wędrówki w nieznane, zgodnie z wylosowanym kryterium. Ta lista została jednak zredukowana po wspólnym zastanowieniu się, czy na pewno wybrane przedmioty są najważniejsze i nieodzowne lub przydatne w podróży.

Uczniowie poznali trzy sposoby na poszukiwanie pomysłów i rozwiązywanie trudnych zagadek. Zadanie, którego rozwiązaniem był łańcuch  skojarzonych słów unaocznił im , że tą samą aktywność- to samo poszukiwanie rozwiązania można zakończyć na wiele sposobów.  Okazało się również , że to bardzo aktywizująca grupę zabawa.
Taka aktywność jest bardzo inspirująca, będziemy więc częściej wracać do niej podczas naszych zajęć.



Ile planet ma Układ Słoneczny? Jak odróżnić planetę od gwiazdy, czym tak naprawdę jest księżyc? Czy tylko Ziemia ma księżyce? Jak dawno temu powstały Słońce i Ziemia? Co było najpierw Ziemia czy Słońce? Czym różni się ruch wirowy od ruchu obiegowego Ziemi? Jakie to ma dla nas znaczenie? Na te wszystkie pytania poszukiwaliśmy odpowiedzi.

Z zainteresowaniem wysłuchaliśmy filmu,w którym pan Łukasz Lamża opowiedział nam, w jaki sposób powstały planety. Za pomocą wirtualnej rzeczywistości w aplikacji Kostki Merge cube obejrzeliśmy Układ Słoneczny z bliska. Już wiemy, co to znaczy żę planety obiegają Słońce, zdziwiło nas jak niektóre z nich szybko biegają po swoich orbitach. Jednak najbardziej zdziwiło nas, jakimi olbrzymami są gazowe planety Jowisz i Saturn. Dowiedzieliśmy się, że aż 82 księżyce ma planeta Saturn. Narysowaliśmy Układ Słoneczny sami a następnego dnia zapisaliśmy największe ciekawostki w naszych wirtualnych książeczkach.



Jak bada się mózg? Ten interesujący wykład pomógł nam zrozumieć, w jaki sposób się poruszamy oraz dlaczego wypadki mogą spowodować, żę człowiek nie może mówić lub samodzielnie poruszać się. Dowiedzieliśmy się, że mamy wpływ na to, jak bardzo będzie rozwijać się nasz mózg, że mózg lubi rozwiązywać zagadki, łamigłówki i uwielbia różne ćwiczenia.
Rozpoczęliśmy od planowania naszych aktywności, które będą sprzyjały tworzeniu się nowych szarych komórek i sprawdziliśmy, jakie pokarmy, a zwłaszcza jakie witaminy są potrzebne do dobrego uczenia się.

Czy gwiazdy naprawdę spadają?



Co pamiętamy o Układzie Słonecznym? video  Okazało się, że bardzo dużo. Potrafimy wymienić wszystkie planety Układu Słonecznego i samodzielnie zilustrować ich ustawienie względem Słońca. 

Nowe spotkanie z Kosmosem rozpoczęliśmy od prób odpowiedzi na pytania: Czym są gwiazdy? Jak są zbudowane? Jaka gwiazda znajduje się najbliżej Ziemi? Pamiętaliśmy, że największą gwiazdą znajdującą się w pobliżu Ziemi jest Słońce, jednak zaskoczyło nas, że są gwiazdy większe od Słońca.



Czy gwiazdy naprawdę spadają? TUTAJ
Czy możemy odnaleźć gwiazdy, które spadają na Ziemię? To były bardzo zaskakujące zajęcia i wzbudziły duże zainteresowanie, zwłaszcza niesamowite zdjęcia śladów i pozostałości po meteorytach na Ziemi. 
Jak dzielimy meteoryty?


Cały czas korciło nas pytanie, do czego potrzebne są kamyki, które znaleźliśmy przed szkołą Czy to też są kawałki meteorytu? Przeprowadziliśmy doświadczenie i teraz już wiemy, czym różni się miejsce upadku meteorytów na Ziemi i na Księżycu oraz skąd na Księżycu takie różnorodne plamy, które widzimy w księżycową noc :)



Ile kosztuje lot międzyplanetarny?

  • Czy łatwo jest zorganizować wyprawę w Kosmos? 
  • Kto może zostać astronautą? 
  • Jak długo astronauta przygotowuje się do lotu? 
  • Ile osób obsługuje lot rakiety? 
  • Co kosmonauta musi zabrać ze sobą na statek kosmiczny?


Ach, cóż to były za emocje! Praca w grupach aż furczała! Drugoklasiści koniecznie chcieli rozwiązać problem odpowiedniego przygotowania się do lotu rakietą i poszukiwali najlepszych rozwiązań.
Przygotowując się do zajęć przeczytali  książkę zatytułowaną "Apollo 11" autorstwa  Ewy Nowak o pierwszej podróży na Księżyc, którą odbyli Neal Armstrong,  Edwin Aldrin i Michael Collins. Posiadali więc wiedzę na temat warunków panujących w przestrzeni kosmicznej i startu statku kosmicznego. Wiedzieli, jak zbudowany jest skafander kosmiczny oraz co mogą, a czego nie mogą, robić astronauci. Ta wiedza bardzo się przydała podczas rozwiązywania zadania projektowego. 



Bardzo szybko okazało się, że budżet jest niewystarczający i trudno zmieścić potrzeby w ramach posiadanych środków. Sytuację poprawiła wiadomość o sponsorze i możliwości dokupienia potrzebnych materiałów. Wszystkim zespołom udało się wykonać to trudne zadanie.  Przy okazji uczniowie sami zauważyli, kto przewodniczył zespołowi. Wszyscy zgodnie orzekli, że towarzyszył im niemały stres. Za to wyniki pracy zespołów są obiecujące.




Co takiego zauważył Izaak Newton odpoczywając pod drzewem? 


Lekcja poświęcona odkrywaniu praw fizyki była niezwykle fascynująca i zaskakująca. Dlaczego jabłko spada w dół a nie na boki?
Przeprowadziliśmy kilka eksperymentów, sporządziliśmy notatki a następnie wspólnie zastanawialiśmy się nad odkrywaniem przyczyn zaobserwowanych zjawisk.






Mieliśmy dużo pomysłów i trafnych spostrzeżeń. Odkryliśmy, że istnieje siła przyciągania ciał zwana grawitacją. Zauważyliśmy, ze im przedmiot ma większa masę, czyli jest cięższy , tym szybciej spada. Zwróciliśmy uwagę na fakt, ze niektóre przedmioty są bardziej zbite, gęściejsze a przez to cięższe  i odwrotnie inne są lżejsze ponieważ w środku wypełnia je powietrze. 


Najbardziej zaskoczył nas film z astronautami przebywającymi na powierzchni Księżyca. Równo spadające młotek i pióro drapieżnego ptaka wywołały wesołość i wielką ciekawość. Dlaczego tak się dzieje?



Udało się! Domyśleliśmy się, ze na Księżycu brak powietrza, a co za tym idzie, nie ma siły oporu. Siła grawitacji jest lżejsza, dlatego dwa przedmioty o różnych ciężarach spadają w tym samym czasie. 
Nawet nie wiemy, jak szybko minęły dzisiejsze lekcje, ale takie zajęcia uwielbiamy!


Dlaczego Księżyc czasami wygląda jak rogalik?

Uwielbiamy robić doświadczenia. Dzisiejsze warsztaty z Księżycem bardzo nas zaciekawiły . Obserwując ruch koleżanek i kolegów naśladujących Ziemię, Słońce i Księżyc oraz demonstrujących ich drogę poruszania się po orbicie, szybko zauważyliśmy, że Księżyc jest raz zwrócony do nich przodem , raz tyłem.  Zaskoczyło nas, że również obraca się wokół swojej osi.  Bardzo chcielibyśmy móc doświadczyć i poczuć, jak szybko wykonuje swój ruch wirowy.



Byliśmy zdziwieni, że Księżyc ma wpływ na nasze życie, na sen i na przyrodę. Lekcja o Księżycu była dla nas zaskakująca i rozbudziła naszą wyobraźnię.


Dlaczego strój kosmonauty nie przypomina codziennego ubrania? Jakie musi spełniać zadania? Przed czym ochronić astronautę? Czy astronauta sam może założyć swój kostium? Jak zmieścić projekt skafandra kosmicznego dla dorosłego człowieka na kartce formatu A4? 
Ostatnia lekcja cyklu była podsumowaniem wirtualnej podróży w kosmosie.  Projektując stroje dla astronautów podsumowaliśmy tegoroczną pracę z projektem "W kosmos z klasą". W praktyce sprawdziliśmy, czym jest skala, jak posługuje się nią i używa jej w praktyce. Nauczyliśmy się skalować podstawowe figury geometryczne i razem zaprojektowaliśmy kosmiczne skafandry.






Ciekawe tematy, stopniowanie trudności a przede wszystkim niezwykłe i bardzo wciągające nas eksperymenty to wielki atut tego zestawu projektowego. W prosty sposób odkrywaliśmy prawa fizyki, matematyki, astronomii i przyrody oraz bardzo poszerzyliśmy swoje horyzonty oraz zainteresowania. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

List z Afryki

Przyszła wiosenka a z nią... Cel: potrafię opisać i narysować wygląd ptaka wracającego zza morza NaCoBeZu: rozpoznaję i nazywam wiosenne kwiaty, zwiastuny wiosny, rozwiązuję zagadki o polskich ptakach, czytam wiersz z podziałem na role, układam i zapisuję opis bociana. Nazwij kwiaty, które witają wiosnę: Wiosenne kwiaty Posłuchaj i odgadnij , który ptak jest rozwiązaniem zagadki. Obejrzyj film o bocianach i zapamiętaj o nich jak najwięcej szczegółów. Posłuchaj odgłosu, który wydaje bocian  Przeczytaj wiersz w podręczniku na str. 43  z podziałem na role. Pokaż ruchem, co robi człowiek, zwierzę, roślina na wiosnę- kalambury. Zobacz, jak można opisać wygląd bociana: ćwiczenia str. 28-29 .  Opisz i narysuj bociana w zeszycie.  Wstęp zawiera informacje na temat: co opisujesz (nazwa ptaka, skąd pochodzi) Rozwinięcie zawiera informacje na temat: wyglądu zewnętrznego, zachowań, sposobu odżywiania, poruszania się. Zakończenie zawiera informacje na temat: Twojego stosunku do zwierzęcia.   

Detektywistyczne zagadki

 Rozwiązujemy zagadki z Detektywem Pozytywką Grzegorz Kasdepke to autor pełnych humoru książek dla dzieci i młodzieży, napisał ich ponad 60. Zajmuje się również pisaniem artykułów dla dorosłych, a także scenariuszy do seriali i programów telewizyjnych. Przez wiele lat był redaktorem naczelnym czasopisma dla dzieci „Świerszczyk”. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Jest Kawalerem Orderu Uśmiechu   spotkanie z autorem Jakie znamy książki Grzegorza Kasdepki? m.in.: Wakacje Potworaka Skąd się wziął pomysł na detektywa Pozytywkę? Grzegorz Kasdepke zdradza tajemnice   Grzegorz Kasdepke wydał całą serię książek o detektywie Pozytywce. Napisz tytuły książek w sposób chronologiczny, czyli od najwcześniejszych do najpóźniejszych wydań. Detektyw Pozytywka  Nasza Księgarnia 2005 Wakacje detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2011 Pamiątki detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2007 Nowe kłopoty detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2006 Tajemnicze zniknięcie detektywa Pozytywki  Nasz

Nowy Rok Szkolny

  Już wrzesień, czas do szkoły! Wspomnimy zabawy i wakacyjne beztroski, powitamy kolegów i koleżanki z wioski. Zapraszamy do pierwszej klasy- tutaj czekają cię przygody,  nowe przyjaźnie i nowe wyzwania w pogody i niepogody. Ale nie martw się, bo to też może być zabawa- Jeśli będziesz ciekawy, pracowity i odważny To na pewno osiągniesz sukces i .. niejedno zmartwienie zamienisz w zadowolenie! Jesteśmy zespołem, razem damy radę! Stworzymy wspaniałą, wesołą gromadę. Życzę ci szczęśliwego i owocnego roku szkolnego! Jestem Waszą nową Panią.   Mam na imię Iwona.  Bardzo lubię poznawać świat, wędrować po górach, zwiedzać nowe miejsca.  Jestem wielką entuzjastką i orędowniczką ochrony otaczającej nas natury. Powitanie autorstwa Iwona Pawłowska 🎵🎸 Dzień dobry 👌🎵 W mojej szkole 1. Pierwszy dzwonek dziś zadzwonił,  w pierwszej klasie jestem już.  W mojej szkole jest wesoło,  mam przyjaciół chyba stu. Ref.: Czytam, liczę, recytuję,  piszę, tańczę, koloruję.  Tak mi w szkole mija cza