XXI wiek wymaga całkiem nowych kompetencji, w które należy wyposażyć obecnych uczniów szkól podstawowych i ponadpodstawowych. Kompetencje przyszłości to praca w zespole, innowacyjność, kreatywność, krytyczne myślenie. Czy tak się dzieje? Co stoi na przeszkodzie?
Według raportu Digital Poland 2023:
- Instagram miało w Polsce 9 milionów aktywnych użytkowników dziennie.
- Użytkownicy Snapchata wysyłali ponad 3 miliardy snapów dziennie na całym świecie. Snapchat miał w Polsce 2 miliony aktywnych użytkowników dziennie.
- YouTube miał w Polsce 13 milionów aktywnych użytkowników dziennie.
- 368.4 milionów byli to aktywni użytkownicy Twittera. Każdego dnia publikowanych było 500 milionów tweetów.
Źródło: Social Media w Polsce -2023 raport
Raport Digital Poland 2024 wskazuje, że nastąpił jeszcze większy przyrost użytkowników mediów społecznościowych. Raport ze stycznia 2024 r. podaje, że w Polsce korzysta z nich już 69% użytkowników, co stanowi ponad 24 mln dorosłych użytkowników.
Jaki wpływ mają media społecznościowe na jego użytkowników?
Czas spędzany w sieci ciągle wzrasta. Niepokojący jest trend bezmyślnego skrolowania mediów społecznościowych.
ZGNILIZNA MÓZGU - BRAIN ROT. Słyszeliście o tym zjawisku?
To pojęcie odnosi się do nadmiernego korzystania z rozrywki o NISKIEJ WARTOŚCI INTELEKTUALNEJ W tym znaczeniu "zgnilizna mózgu" odnosi się do negatywnych skutków spędzania długiego czasu na czynnościach, które nie wymagają wysiłku intelektualnego, takich jak: oglądanie bezrefleksyjnych treści w mediach społecznościowych, maratony filmów, seriali czy filmików na YouTube o mało angażującej treści, długotrwałe granie w gry komputerowe bez głębszej stymulacji intelektualnej.
🧠Efektem może być UCZUCIE APATII, ZMĘCZENIA PSYCHICZNEGO I OBNIŻENIE ZDOLNOŚCI DO KONCENTRACJI LUB KREATYWNOŚCI.
🧠 Prowadzi to do wrażenia stagnacji lub cofania się w rozwoju intelektualnym.
Żyjemy w świecie, w którym wiedza jest dynamiczna i stale ewoluuje. Niebezpiecznie rozwija się w sieci Internetu dezinformacja. Użytkownicy Internetu muszą być w stanie filtrować i przetwarzać stale rosnący przepływ informacji i skutecznie stosować go tam, gdzie jest to potrzebne. Szkoły muszą zatem projektować możliwości uczenia się, które wykraczają poza powtarzanie i szkolić uczniów do krytycznego myślenia i budowania wiedzy.
11 lutego 2025 autorstwa Iwona Pawłowska
Komentarze
Prześlij komentarz