Przejdź do głównej zawartości

Przyroda z klasą

 



Wyruszamy w podróż po fascynującym świecie przyrody!
Przyroda z klasą. Czy wiesz, jak żyje jeż?

  • Towarzyszyć nam będzie przesympatyczny jeżyk o imieniu Zoja. 
  • Podczas lekcji poznamy prawa panujące w naturze oraz przekonamy się, jaki wpływ ma na nią człowiek. 
  • Będziemy prowadzić proste obserwacje przyrodnicze, wykonywać doświadczenia i samodzielnie wyciągać wnioski. 
  • Poznając wiele gatunków roślin i zwierząt chcemy dowiedzieć się, dlaczego warto szanować przyrodę. 




Czy nasz mózg jest pojemny? Gdzie zapisywane są nasze myśli i wiadomości, które zdobywamy? Co zrobić, żeby zabezpieczyć je przed utratą?
Co wspólnego ma pozytywne nastawienie do wykonania zadań z koncentracją uwagi oraz jak emocje wpływają na motywację do podejmowania trudnych zadań? Jak tworzyć własne strategie radzenia sobie z zadaniami ?
Dzisiejsze spotkanie z ekspertem pokazało nam, jak łatwo można stracić wiele czasu i nic nie zrobić. Dowiedzieliśmy się, jak różne błahe rzeczy mogą przeszkadzać nam w skupieniu się i utrudniać zapamiętywanie. Ciekawe ćwiczenia pokazały nam, że kiedy chcemy, to potrafimy skoncentrować się na rozwiązaniu zagadki i do tego wykonać to działanie szybko a przede wszystkim dobrze. Będziemy próbować stosować podane wskazówki. Za jakiś czas sprawdzimy, czy rozwinęliśmy swoje umiejętności.





Odbyliśmy wycieczkę lasu i poznaliśmy jego tajemnice. Wiemy, gdzie i jakie mieszkania budują jego naturalni mieszkańcy. Dowiedzieliśmy się, że wszyscy są od siebie zależni: mali od dużych, zwierzęta o roślinożerne od pokarmu roślinnego, a drapieżcy do zwierząt roślinożernych.




 

Powiedzenie, że śmiech to zdrowie znane jest każdemu. Jednak, czy oczywistym jest jak śmiech wpływa na ludzki organizm? Dlaczego jest to naturalny proces terapeutyczny dla ciała? Dowiedzieliśmy się, na czym polega terapia śmiechem i jaki wpływ ma śmiech na nas samych.


  1. Jakie części naszego ciała uczestniczą w śmiechu? 
  2. Jak wpływa śmiech na nasze zdrowie?
  3. Czy śmiech jest zdrowy?
  4. Czy lekarz może przepisać nam śmiech jako lekarstwo na złe samopoczucie?
  5. Co to jest geloterapia?


  • Jak czuliśmy się w trakcie ćwiczeń?
  • Co zmieniło się w naszych ciałach?
  • Co nam dały te techniki?
  • W jakich sytuacjach możemy użyć tych technik?
W Andrzejki spędziliśmy wspaniały dzień z wróżbami. Było śmiesznie, chwilami bardzo zaskakująco. Kiedy zakończyliśmy wróżenie zaczęliśmy się zastanawiać, dlaczego śmiech to zdrowie, co powoduje w naszych ciałach. Nie zawsze udaje nam się rozśmieszyć drugą osobę, pomimo, że bardzo się staramy, jest smutna i nie chce się z nami bawić. Trudno jest taką osobę rozweselić. Dlatego bardzo nas zaskoczyło, na jak wiele  narządów ma wpływ zdrowy śmiech. Wiemy już, co znaczy geloterapia.

Razem z panią dr Kolorowanką wykonaliśmy wszystkie ćwiczenia rozśmieszające. Byliśmy zaskoczeni zmęczeniem, które pojawiło się po wykonaniu technik rozweselających. Większość z nas bolało gardło od śmiania i buzia od uśmiechania się. Niesamowite, jak śmiech może nas zmęczyć. Wyraźnie poczuliśmy się lepiej i sprawdziliśmy fizyczne odczucia na samych sobie. W domu przeprowadzimy ćwiczenia z naszymi rodzicami 👪

Nasza nagroda za projekt W kosmos z klasą 👉 niespodzianka 👈

Czy samochody przeszkadzają zwierzętom? 
  1. Kiedy zanieczyszczenia powietrza są największe - latem, czy zimą? 
  2. Jaki wpływ ma człowiek na środowisko naturalne? 
  3. Czy ruch samochodowy wpływa na życie zwierząt? 


Wiemy, że zatłoczone ulice i drogi szybkiego ruchu w dużym stopniu ograniczają wędrówki zwierząt.  Nie mogą one swobodnie się przemieszczać, nie mogą szukać sobie nowych źródeł pożywienia i mają małe szanse na spotkanie zwierząt swojego gatunku.  


Szukaliśmy odpowiedzi na pytania:
  • W jakich warunkach zwierzęta żyją w mieście? 
  • Jak zróżnicowane mogą być miejsca, w których żyją zwierzęta? 
  • Czy w tych miejscach ruch samochodowy może mieć wpływ na zwierzęta? Jakie zwierzęta są szczególnie narażone?
W filmie "Jak samochody wpływają na środowisko?" występuje Mag. Dr. Julia Kelemen- Finan z Ingenieurbüro für Biologie, która jest naukowcem z dziedziny bioróżnorodności, ekologii i ochrony przyrody. Pani Julia Kelemen- Finan opowiedziała nam, jak ogromne trudności piętrzą się przed zwierzętami w zmienionym przez człowieka świecie. 




II. Jaki wpływ ma człowiek na środowisko naturalne?
  • Czy człowiek ma wpływ na  środowisko naturalne?
  • Jaki wpływ ma ruch samochodowy na życie zwierząt?
  • Jakie konsekwencje dla ludzi i zwierząt może mieć długotrwały hałas? 
  • Jak można ograniczać ruch samochodowy?
Kolorowaliśmy obrazy barwnymi plamami odpowiadającymi pięknym kolorom naturalnego środowiska. Gdy wymienialiśmy kolejne niekorzystne zmiany środowiska i przyczyny zmian klimatu nasz kolorowy obrazek pokrywaliśmy czarną kredką. podczas tych czynności nachodziły nas różne refleksje.


Na koniec wydrapaliśmy to, co chcielibyśmy uratować, by pozostało na świecie, byśmy mogli podziwiać piękno natury.   


Następne zajęcia również związane były z naszym najbliższym środowiskiem tj. z obrzeżami naszych domów i ogrodów. Dotyczyły zwierzęcia, które coraz rzadziej możemy zobaczyć, które jest w Polsce pod ochroną i niestety coraz częściej ginie od chorób i kół samochodów.
Rozmawialiśmy, co możemy zrobić i jak pomóc przemiłemu zwierzątku, którym jest jeż.


Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o jeżach, np. czym tak naprawdę są kolce jeży, jak rodzą się małe jeże, kiedy jeż jest aktywny? Co stanowi główne pożywienie jeży i w jaki sposób jeż spędza pięć zimowych miesięcy? Bardzo smutną informacją jest fakt, ze połowa młodych jeży nie dożywa następnego roku z powodu braku odpowiedniego mieszkania w zimie. 


Podjęliśmy decyzje, że nazbieramy odpowiedni materiał przyrodniczy i zbudujemy schronienia dla jeży.
Zauważamy i wiemy, że w niedalekiej przeszłości wyginęło wiele gatunków zwierząt. Zależy nam na ochronie jeża.

Jak ptakom żyje się w mieście: czy ludzie mogą zachowywać się wobec nich lepiej?

Zbliżają się wakacje. Dni są ciepłe i słoneczne, chętnie przebywamy na zewnątrz. Obserwujemy owady, czasami podczas spaceru wypatrujemy wiewiórki, słyszymy śpiew ptaków. Czy okolice w których mieszkamy są przyjazne dla zwierząt czy też nie? Czy łatwo jest ptakom znaleźć tu coś do jedzenia? 
Czy czują się bezpiecznie w pobliżu domostw? Czy ptakom przeszkadza hałas?

Prowadziliśmy obserwacje i przeprowadziliśmy eksperyment w klasie. Zauważyliśmy, że ptakom  coraz trudniej komunikować się w ludzkim hałasie. Dlaczego? Ponieważ ptaki nie mogą ze sobą kontaktować się, bo się nie słyszą. Przez kilka minut śledziliśmy ruch uliczny i nie mogliśmy nadążyć liczyć przejeżdżających samochodów. Jest ich tak wiele!
Ciągłe wycinaki lasów, krótko przycięte trawniki i mało krzewów też utrudniają im znalezienie miejsca do zamieszkania. Wyszukując i wybierając pokarm odpowiedni dla ptaków zastanawiało nas, jak to jest ze słoniną. Wiemy, ze chleb i kiełbasa są nieodpowiednie dla ptaków i mogą być przyczyną zatruć. Pomimo, że mieszkamy na wsi, nie znamy wielu  ptaków, rzadko widzimy jaskółki. Zadziwiły nas przepiórki czy wrony. Musimy się postarać i stworzyć obok karmników i poidełek budki lęgowe dla ptasich mieszkańców.



Do czego może przydać się pipeta, rozszywacz czy zaparzasz? Co to ma wspólnego z ptakami?
Podczas poprzednich zajęć dowiedzieliśmy się, że ptakom ciężko żyje się w pobliżu ludzkich domostw z powodu hałasu i zanieczyszczeń. dzisiaj mieliśmy poszukać odpowiedzi na pytania: Czy wiemy, w  jaki sposób ptaki  posługują się ptasim dziobem? Czy używają zębów albo języka? W jaki sposób rozłupują lub dzielą pokarm?
Ciekawych informacji dostarczył nam biolog z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, który opowiedział nam o wypluwkach i zwrócił uwagę na fakt, że ptaki drapieżne muszą zjadać pokarm w całości, łącznie z niesmacznymi i niepotrzebnymi kawałkami. Jak radzą sobie inne ptaki i dlaczego ich dzioby są tak różnego kształtu?
Kiedy przyszedł czas na eksperymentowanie zabraliśmy zebrane przyrządy i próbowaliśmy nazbierać odpowiedni dla ptaków pokarm. Nie było to łatwe zdanie. Zauważyliśmy, że ptaki muszą się natrudzić, aby napełnić puste brzuszki. Domyśleliśmy się, dlaczego sikorka i wróbel mają krótkie dziobki a dzięcioł czy  bocian takie długie. Odkryliśmy, do czego potrzebne są ptakom wodnym płaskie dzioby z wypustkami po bokach. 

Takie eksperymentowanie ogromnie lubimy, pomaga nam bardziej się skupić i lepiej zapamiętywać nowe informacje. Już wiemy, ze różnorodne dzioby pozwalają na przeżycie wielu gatunków ptaków i mieszkanie obok siebie. Dzięki tak różnej budowie dzioba każdy ptak zjada inny rodzaj pokarmu i może mieszkać obok innych gatunków ptaków. 




Zrealizowaliśmy ostatni ze scenariuszy w ramach projektu Przyroda z klasą pt. "Do czego zwierzęta wykorzystują ślinę?"
Na początku przypomnieliśmy sobie, o jakich zwierzętach rozmawialiśmy poprzednim razem. Podczas dzisiejszych zajęć wykonamy eksperymenty i sami sprawdzimy, dlaczego ludzie i zwierzęta podobnie reagują na jedzenie. Zauważyliśmy, że pies ślini się na widok jedzenia a także nam ludziom na wspomnienie czegoś smacznego leci ślinka. Następnie obejrzeliśmy film: Do czego służy ślina? i wysłuchaliśmy ciekawostek na temat życia i zachowań przeżuwaczy.
Największe zaskoczenie i zainteresowanie uczniów dotyczyło ilości śliny wytwarzanej przez krowy. Zdziwiła ich informacja, że strawienie pokarmu przez krowę zajmuje jej połowę dnia. Próbowali odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ten proces jest taki długi. 

Otrzymaliśmy kostki cukru i sprawdzaliśmy, aż się same rozpuszczą w jamie ustnej. Proces rozpuszczania się cukru okazał się krótki- od 40 s do 2 minut. Na tej podstawie stwierdziliśmy, że w ślinie znajduje się coś, co rozpuszcza cukier. Co to jest? Razem zapoznaliśmy się z prezentacją "Kiedy ludziom cieknie ślinka?" 
Próbowaliśmy odnaleźć odpowiedzi na pytania: Czy wszystkie zwierzęta wytwarzają ślinę i do czego? Czy zwierzęta mogą żyć bez śliny? oraz rozmawialiśmy, którym zwierzętom ślina pomaga w ich naturalnym środowisku. Bardzo zaskoczyły nas filmy z jaskółkami, naukowcami i węzami jadowitymi. Jednak najbardziej podobała nam się misterna praca pająka.
Eksperyment z mlekiem pokazał nam , jak działa "jad żmii".  Eksperyment nasunął nam pomysły, co się dzieje ze zwierzętami i ludźmi w momencie ukąszenia przez węża. Bardzo szybki efekt ścięcia mleka pomógł zrozumieć, dlaczego broń żmii jest tak skuteczna oraz dlaczego ogromnie ważna jest jak najszybsza pomoc lekarska w razie ukąszenia człowieka przez żmiję.
Co w dzisiejszym spotkaniu z przyrodą zaskoczyło ich najbardziej odpowiedzi były różnorodne. Każdego z uczniów zadziwiło inne zwierzę: jednych moc śliny pająka wykorzystywanej do budowy sieci, innych ilość śliny wytwarzanej przez krowę, jeszcze innych pijawki, sposób produkcji miodu przez pszczoły.   
Podsumowując zajęcia zapytałam: czy każde zwierzę i roślina są ważne? Uczniowie zgodnie zauważyli, że życie każdego zwierzęcia jest uzależnione od innych. Brak jakiegoś elementu powoduje zaburzenie w przyrodzie. 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

List z Afryki

Przyszła wiosenka a z nią... Cel: potrafię opisać i narysować wygląd ptaka wracającego zza morza NaCoBeZu: rozpoznaję i nazywam wiosenne kwiaty, zwiastuny wiosny, rozwiązuję zagadki o polskich ptakach, czytam wiersz z podziałem na role, układam i zapisuję opis bociana. Nazwij kwiaty, które witają wiosnę: Wiosenne kwiaty Posłuchaj i odgadnij , który ptak jest rozwiązaniem zagadki. Obejrzyj film o bocianach i zapamiętaj o nich jak najwięcej szczegółów. Posłuchaj odgłosu, który wydaje bocian  Przeczytaj wiersz w podręczniku na str. 43  z podziałem na role. Pokaż ruchem, co robi człowiek, zwierzę, roślina na wiosnę- kalambury. Zobacz, jak można opisać wygląd bociana: ćwiczenia str. 28-29 .  Opisz i narysuj bociana w zeszycie.  Wstęp zawiera informacje na temat: co opisujesz (nazwa ptaka, skąd pochodzi) Rozwinięcie zawiera informacje na temat: wyglądu zewnętrznego, zachowań, sposobu odżywiania, poruszania się. Zakończenie zawiera informacje na temat: Twojego stosunku do zwierzęcia.   

Detektywistyczne zagadki

 Rozwiązujemy zagadki z Detektywem Pozytywką Grzegorz Kasdepke to autor pełnych humoru książek dla dzieci i młodzieży, napisał ich ponad 60. Zajmuje się również pisaniem artykułów dla dorosłych, a także scenariuszy do seriali i programów telewizyjnych. Przez wiele lat był redaktorem naczelnym czasopisma dla dzieci „Świerszczyk”. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Jest Kawalerem Orderu Uśmiechu   spotkanie z autorem Jakie znamy książki Grzegorza Kasdepki? m.in.: Wakacje Potworaka Skąd się wziął pomysł na detektywa Pozytywkę? Grzegorz Kasdepke zdradza tajemnice   Grzegorz Kasdepke wydał całą serię książek o detektywie Pozytywce. Napisz tytuły książek w sposób chronologiczny, czyli od najwcześniejszych do najpóźniejszych wydań. Detektyw Pozytywka  Nasza Księgarnia 2005 Wakacje detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2011 Pamiątki detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2007 Nowe kłopoty detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2006 Tajemnicze zniknięcie detektywa Pozytywki  Nasz

Nowy Rok Szkolny

  Już wrzesień, czas do szkoły! Wspomnimy zabawy i wakacyjne beztroski, powitamy kolegów i koleżanki z wioski. Zapraszamy do pierwszej klasy- tutaj czekają cię przygody,  nowe przyjaźnie i nowe wyzwania w pogody i niepogody. Ale nie martw się, bo to też może być zabawa- Jeśli będziesz ciekawy, pracowity i odważny To na pewno osiągniesz sukces i .. niejedno zmartwienie zamienisz w zadowolenie! Jesteśmy zespołem, razem damy radę! Stworzymy wspaniałą, wesołą gromadę. Życzę ci szczęśliwego i owocnego roku szkolnego! Jestem Waszą nową Panią.   Mam na imię Iwona.  Bardzo lubię poznawać świat, wędrować po górach, zwiedzać nowe miejsca.  Jestem wielką entuzjastką i orędowniczką ochrony otaczającej nas natury. Powitanie autorstwa Iwona Pawłowska 🎵🎸 Dzień dobry 👌🎵 W mojej szkole 1. Pierwszy dzwonek dziś zadzwonił,  w pierwszej klasie jestem już.  W mojej szkole jest wesoło,  mam przyjaciół chyba stu. Ref.: Czytam, liczę, recytuję,  piszę, tańczę, koloruję.  Tak mi w szkole mija cza