Przejdź do głównej zawartości

Zeszyt OK

 



rys. Danuta Sterna

Co to jest OK?  Ocenianie kształtujące

Na czym polega różnica pomiędzy standardowym ocenianiem a ocenianiem kształtującym?

Ocenianie kształtujące polega na pozyskiwaniu w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, aby:

- nauczyciel modyfikował dalsze nauczanie,

- uczeń otrzymywał informację zwrotną pomagającą mu się uczyć.

Atmosfera sprzyjająca uczeniu się:

- trwale wzmacnia w uczniach poczucie ich wartości,

- zwiększa zaangażowanie uczniów w naukę,

- zachęca uczniów do samodzielności,

- stwarza uczniom warunki do współpracy,

- pogłębia u uczniów świadomość procesu uczenia,

- pozwala uczniom wziąć odpowiedzialność za własną naukę. 

O ocenianiu kształtującym możemy myśleć, jako o zmianie sposobu myślenia o nauczaniu. Zmiana polega na przejściu od nauczania - poprzez testowanie wiedzy, do wzmacniania uczniów - poprzez bazowanie na ich mocnych stronach,  zainteresowaniach i potrzebach. 

Rodzice – bardzo ważny czynnik w pracy szkoły. Szczególnie, gdy mamy do czynienia z młodszym dzieckiem. Rodzice mogą pomóc zarówno swojemu dziecku w nauce, jak i nauczycielowi w nauczaniu.





rys. Danuta Sterna
 

Strategia I. Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu.

Cel 

Lekcja bez celu jest bezcelowa. Każda lekcja musi mieć swój cel.

Kryteria sukcesu  Na Co Be Zu

Określenie - faktów, dowodów, które pokażą nauczycielowi i uczniowi, czy cel lekcji został osiągnięty.

Strategia II. Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań, dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą.

Techniki pozyskiwania informacji - druga strategia OK
- karty A B C D
- światła
- zdania podsumowujące
- pytania uczniów



Strategia III. Udzielanie uczniom takich informacji zwrotnych, które umożliwiają ich widoczny postęp

Techniki III strategii
- informacja zwrotna w postaci tabeli z wykorzystaniem Nacobezu
- Informacja zwrotna w formie komentarza
 - korona

Informacja zwrotna jest niezwykle istotnym czynnikiem rozwoju ucznia, jego motywacji do dalszej pracy. Dobra informacja zwrotna zawiera wskazanie dobrych stron pracy ucznia, wskazanie błędów w pracy oraz wskazówki, jak można je poprawić.

Strategia IV. Umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności..

Techniki IV strategii
- praca w grupach i parach
- wzajemne nauczanie
- ocena koleżeńska

Strategia V. Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się.

Główne filary V strategii:
·        wiara w swoje możliwości
·        motywacja do nauki i zaangażowanie
·        odpowiedzialność

Główne motory V strategii:   
·        docenianie
·        samoocena
·        wybór
·        samodzielność
·        samoocena
·        wybór
·        samodzielność
·        pytania kluczowe
·        powiązanie wiedzy  z rzeczywistością
·        stawianie wyzwań
·        wiara w możliwości ucznia




rys. Danuta Sterna

Kryteria sukcesu dla poszczególnych aktywności:













Komentarze

  1. Szkoły Zgora https://szkoly.zgora.pl/! Świetne liceum dla dorosłych. Zapisałem się, zdałem wszystkie egzaminy i nabyłem stosowne kwalifikacje, by podjąć pracę w zawodzie. Rewelacja!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

List z Afryki

Przyszła wiosenka a z nią... Cel: potrafię opisać i narysować wygląd ptaka wracającego zza morza NaCoBeZu: rozpoznaję i nazywam wiosenne kwiaty, zwiastuny wiosny, rozwiązuję zagadki o polskich ptakach, czytam wiersz z podziałem na role, układam i zapisuję opis bociana. Nazwij kwiaty, które witają wiosnę: Wiosenne kwiaty Posłuchaj i odgadnij , który ptak jest rozwiązaniem zagadki. Obejrzyj film o bocianach i zapamiętaj o nich jak najwięcej szczegółów. Posłuchaj odgłosu, który wydaje bocian  Przeczytaj wiersz w podręczniku na str. 43  z podziałem na role. Pokaż ruchem, co robi człowiek, zwierzę, roślina na wiosnę- kalambury. Zobacz, jak można opisać wygląd bociana: ćwiczenia str. 28-29 .  Opisz i narysuj bociana w zeszycie.  Wstęp zawiera informacje na temat: co opisujesz (nazwa ptaka, skąd pochodzi) Rozwinięcie zawiera informacje na temat: wyglądu zewnętrznego, zachowań, sposobu odżywiania, poruszania się. Zakończenie zawiera informacje na temat: Twojego stosunku do zwierzęcia.   

Detektywistyczne zagadki

 Rozwiązujemy zagadki z Detektywem Pozytywką Grzegorz Kasdepke to autor pełnych humoru książek dla dzieci i młodzieży, napisał ich ponad 60. Zajmuje się również pisaniem artykułów dla dorosłych, a także scenariuszy do seriali i programów telewizyjnych. Przez wiele lat był redaktorem naczelnym czasopisma dla dzieci „Świerszczyk”. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Jest Kawalerem Orderu Uśmiechu   spotkanie z autorem Jakie znamy książki Grzegorza Kasdepki? m.in.: Wakacje Potworaka Skąd się wziął pomysł na detektywa Pozytywkę? Grzegorz Kasdepke zdradza tajemnice   Grzegorz Kasdepke wydał całą serię książek o detektywie Pozytywce. Napisz tytuły książek w sposób chronologiczny, czyli od najwcześniejszych do najpóźniejszych wydań. Detektyw Pozytywka  Nasza Księgarnia 2005 Wakacje detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2011 Pamiątki detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2007 Nowe kłopoty detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2006 Tajemnicze zniknięcie detektywa Pozytywki  Nasz

Nowy Rok Szkolny

  Już wrzesień, czas do szkoły! Wspomnimy zabawy i wakacyjne beztroski, powitamy kolegów i koleżanki z wioski. Zapraszamy do pierwszej klasy- tutaj czekają cię przygody,  nowe przyjaźnie i nowe wyzwania w pogody i niepogody. Ale nie martw się, bo to też może być zabawa- Jeśli będziesz ciekawy, pracowity i odważny To na pewno osiągniesz sukces i .. niejedno zmartwienie zamienisz w zadowolenie! Jesteśmy zespołem, razem damy radę! Stworzymy wspaniałą, wesołą gromadę. Życzę ci szczęśliwego i owocnego roku szkolnego! Jestem Waszą nową Panią.   Mam na imię Iwona.  Bardzo lubię poznawać świat, wędrować po górach, zwiedzać nowe miejsca.  Jestem wielką entuzjastką i orędowniczką ochrony otaczającej nas natury. Powitanie autorstwa Iwona Pawłowska 🎵🎸 Dzień dobry 👌🎵 W mojej szkole 1. Pierwszy dzwonek dziś zadzwonił,  w pierwszej klasie jestem już.  W mojej szkole jest wesoło,  mam przyjaciół chyba stu. Ref.: Czytam, liczę, recytuję,  piszę, tańczę, koloruję.  Tak mi w szkole mija cza