Przejdź do głównej zawartości

Praca z uczniami

 


"Szukając form pracy z uczniami, które pozwolą im wygrać w konkurencji ze sztuczną inteligencją warto przypatrzyć się zasadom głębokiego uczenia się. Zakłada ono pracę nad rozwojem umiejętności wykorzystywania faktów, przykładów, obserwacji i doświadczeń w celu szybszego oraz pełniejszego rozumienia treści i relacji pojęciowych." Jarosław Kordziński

Co wynika ze zmiany metod nauczania?
  1. Uczniowie otrzymają możliwość samodzielnego poznawania nowych zagadnień, znaczeń.
  2. W toku lekcji w indywidualnym tempie mogą łączyć fakty i zauważać pomiędzy nimi zależności.
  3. Mają sposobność nadbudowywania wiedzy i ugruntowywania tego, co już potrafią. Prowadzi to do usystematyzowania posiadanej wiedzy.
  4. Wykorzystywanie obserwacji i własnych doświadczeń sprzyja samodzielności, twórczemu myśleniu a w konsekwencji podejmowaniu samodzielnych decyzji i stosowaniu wiedzy w nowych sytuacjach i okolicznościach czyli wykorzystywaniu nowych umiejętności w praktyce.



Istnieje siedem umiejętności głębokiego uczenia się:

  • tworzenie pojęć- przygotowuje uczniów do uogólniania na podstawie przykładów, tworzenia własnych definicji, potwierdzania ich i skutecznej obrony a także rozwoju myślenia indukcyjnego
  • robienie notatek i podsumowywanie- rozwija i doskonali umiejętność syntezy oraz porządkowania informacji, ułatwia powtarzanie materiału, jest podstawą do ich wykorzystywania w nowym kontekście a także dzielenia się z innymi.
  • porównywanie- przygotowuje uczniów do argumentowania, rozwiązywania problemów czy podejmowania decyzji. To praca z takimi narzędziami jak tabele, diagramy czy praca z kryteriami.
  • czytanie służące rozumieniu- rozwija umiejętności wyodrębniania z tekstu ważnych informacji i formułowania wniosków. To praktyka wyszukiwania informacji odpowiadających na zadane pytania czy analiza tekstu w kontekście założonej perspektywy. 
  • przewidywanie, stawianie pytań i hipotez- sprzyja uruchamianiu myślenia pozwalającego formułować pytania czy hipotezy weryfikujące analizowaną rzeczywistość. Przygotowuje do eksperymentowania i potwierdzania słuszności lub odkrywania przyczyn złych założeń.
  • wizualizacja i tworzenie przedstawień graficznych- sprzyja doskonaleniu umiejętności szybkiego notowania oraz wykorzystywania obrazów zamiast słów.
  • przyjmowanie różnorodnych perspektyw.
Przykłady:

Badania wykazały, że rysunek może być skutecznym narzędziem do nauki. Może pomóc uczniom lepiej zrozumieć treść i skuteczniej zapamiętywać informacje. Ale nie dzieje się tak z powodu wrodzonego stylu uczenia się – to przestarzały pomysł w edukacji, który dawno został obalony. 
Rysowanie oddziałuje jednocześnie na wizualne, kinestetyczne i językowe obszary mózgu, zatem informacje są przetwarzane na trzy różne sposoby, ustanawiając więcej połączeń w sieci neuronowej mózgu i głębiej kodując proces uczenia się.

Colorful Playful Illustrated Travel Journal Cover Document autorstwa Iwona Pawłowska

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Detektywistyczne zagadki

 Rozwiązujemy zagadki z Detektywem Pozytywką Grzegorz Kasdepke to autor pełnych humoru książek dla dzieci i młodzieży, napisał ich ponad 60. Zajmuje się również pisaniem artykułów dla dorosłych, a także scenariuszy do seriali i programów telewizyjnych. Przez wiele lat był redaktorem naczelnym czasopisma dla dzieci „Świerszczyk”. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Jest Kawalerem Orderu Uśmiechu   spotkanie z autorem Jakie znamy książki Grzegorza Kasdepki? m.in.: Wakacje Potworaka Skąd się wziął pomysł na detektywa Pozytywkę? Grzegorz Kasdepke zdradza tajemnice   Grzegorz Kasdepke wydał całą serię książek o detektywie Pozytywce. Napisz tytuły książek w sposób chronologiczny, czyli od najwcześniejszych do najpóźniejszych wydań. Detektyw Pozytywka  Nasza Księgarnia 2005 Wakacje detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2011 Pamiątki detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2007 Nowe kłopoty detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2006 Tajemnicze zniknięcie d...

Genialny portrecista

Stanisław Wyspiański- polski genialny malarz, poeta, dramatopisarz, grafik, dekorator, architekt, projektant mebli, wybitny twórca witraży. Był uczniem Jana Matejki w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie .  Jako malarz wyspecjalizował się w tworzeniu secesyjnych obrazów techniką pastelu .  Zasłynął jako architekt stworzeniem między innymi polichromii do kościoła Franciszkanów w Krakowie .  Sławę zdobył także jako twórca dramatów o historii i perspektywach społeczeństwa polskiego pod zaborami . Stanisław Wyspiański znany był z trudnego charakteru. Łatwo się obrażał, nie był nadmiernie towarzyski. Szczerze kochał swoje dzieci. Okazał się być prawdziwie czułym i oddanym ojcem. Wyspiański przepadał za dziećmi, rysował je i malował, gdzie tylko mógł. Stanisław Wyspiański autorstwa Iwona Pawłowska Cel: Zauważam cechy wyróżniające prace artysty Stanisława Wyspiańskiego NaCoBeZu:: Opisuję i nazywam swoje wrażenia, uczucia. Wyszukuję szczegóły,  Zadaję i zapisu...

Przekąski pełne zdrowia

Uczniowie! 🍎🥑 Czy wiecie, że zdrowe przekąski mogą być nie tylko smaczne, ale też super wspomagające Wasze serca i mózg? Zapraszamy do wspólnego przygotowania pysznego drugiego śniadania, które doda energii na cały dzień! 🍞🍜 Co będziemy robić? Owocowe szaleństwo: Przygotujemy kolorowe sałatki z jabłek, bananów, jagód i pomarańczy. Warzywne cuda: Zrobimy chrupiące, kolorowe kanapki z pełnoziarnistego chleba, białego serka, pomidorów i ogórków.  Owocowe jogurty: Jogurt naturalny z sezonowymi owocami i płatkami owsianymi. Orzechowe przysmaki: Dodamy do naszych przekąsek orzechy włoskie i migdały, które są świetne dla mózgu! 🍐🍎 Dlaczego warto? Serce: Owoce i warzywa pełne są witamin i minerałów, które wspierają zdrowie serca.  Mózg: Orzechy i pełnoziarniste produkty pomagają w koncentracji i pamięci. 💗💗 Dlaczego to działa?  Biały ser jest dobrym źródłem b...