"Szukając form pracy z uczniami, które pozwolą im wygrać w konkurencji ze sztuczną inteligencją warto przypatrzyć się zasadom głębokiego uczenia się. Zakłada ono pracę nad rozwojem umiejętności wykorzystywania faktów, przykładów, obserwacji i doświadczeń w celu szybszego oraz pełniejszego rozumienia treści i relacji pojęciowych." Jarosław Kordziński
Co wynika ze zmiany metod nauczania?
- Uczniowie otrzymają możliwość samodzielnego poznawania nowych zagadnień, znaczeń.
- W toku lekcji w indywidualnym tempie mogą łączyć fakty i zauważać pomiędzy nimi zależności.
- Mają sposobność nadbudowywania wiedzy i ugruntowywania tego, co już potrafią. Prowadzi to do usystematyzowania posiadanej wiedzy.
- Wykorzystywanie obserwacji i własnych doświadczeń sprzyja samodzielności, twórczemu myśleniu a w konsekwencji podejmowaniu samodzielnych decyzji i stosowaniu wiedzy w nowych sytuacjach i okolicznościach czyli wykorzystywaniu nowych umiejętności w praktyce.
Istnieje siedem umiejętności głębokiego uczenia się:
- tworzenie pojęć- przygotowuje uczniów do uogólniania na podstawie przykładów, tworzenia własnych definicji, potwierdzania ich i skutecznej obrony a także rozwoju myślenia indukcyjnego
- robienie notatek i podsumowywanie- rozwija i doskonali umiejętność syntezy oraz porządkowania informacji, ułatwia powtarzanie materiału, jest podstawą do ich wykorzystywania w nowym kontekście a także dzielenia się z innymi.
- porównywanie- przygotowuje uczniów do argumentowania, rozwiązywania problemów czy podejmowania decyzji. To praca z takimi narzędziami jak tabele, diagramy czy praca z kryteriami.
- czytanie służące rozumieniu- rozwija umiejętności wyodrębniania z tekstu ważnych informacji i formułowania wniosków. To praktyka wyszukiwania informacji odpowiadających na zadane pytania czy analiza tekstu w kontekście założonej perspektywy.
- przewidywanie, stawianie pytań i hipotez- sprzyja uruchamianiu myślenia pozwalającego formułować pytania czy hipotezy weryfikujące analizowaną rzeczywistość. Przygotowuje do eksperymentowania i potwierdzania słuszności lub odkrywania przyczyn złych założeń.
- wizualizacja i tworzenie przedstawień graficznych- sprzyja doskonaleniu umiejętności szybkiego notowania oraz wykorzystywania obrazów zamiast słów.
- przyjmowanie różnorodnych perspektyw.
Przykłady:
Badania wykazały, że rysunek może być skutecznym narzędziem do nauki. Może pomóc uczniom lepiej zrozumieć treść i skuteczniej zapamiętywać informacje. Ale nie dzieje się tak z powodu wrodzonego stylu uczenia się – to przestarzały pomysł w edukacji, który dawno został obalony.
Rysowanie oddziałuje jednocześnie na wizualne, kinestetyczne i językowe obszary mózgu, zatem informacje są przetwarzane na trzy różne sposoby, ustanawiając więcej połączeń w sieci neuronowej mózgu i głębiej kodując proces uczenia się.
Komentarze
Prześlij komentarz