Przejdź do głównej zawartości

Praca z uczniami

 


"Szukając form pracy z uczniami, które pozwolą im wygrać w konkurencji ze sztuczną inteligencją warto przypatrzyć się zasadom głębokiego uczenia się. Zakłada ono pracę nad rozwojem umiejętności wykorzystywania faktów, przykładów, obserwacji i doświadczeń w celu szybszego oraz pełniejszego rozumienia treści i relacji pojęciowych." Jarosław Kordziński

Co wynika ze zmiany metod nauczania?
  1. Uczniowie otrzymają możliwość samodzielnego poznawania nowych zagadnień, znaczeń.
  2. W toku lekcji w indywidualnym tempie mogą łączyć fakty i zauważać pomiędzy nimi zależności.
  3. Mają sposobność nadbudowywania wiedzy i ugruntowywania tego, co już potrafią. Prowadzi to do usystematyzowania posiadanej wiedzy.
  4. Wykorzystywanie obserwacji i własnych doświadczeń sprzyja samodzielności, twórczemu myśleniu a w konsekwencji podejmowaniu samodzielnych decyzji i stosowaniu wiedzy w nowych sytuacjach i okolicznościach czyli wykorzystywaniu nowych umiejętności w praktyce.



Istnieje siedem umiejętności głębokiego uczenia się:

  • tworzenie pojęć- przygotowuje uczniów do uogólniania na podstawie przykładów, tworzenia własnych definicji, potwierdzania ich i skutecznej obrony a także rozwoju myślenia indukcyjnego
  • robienie notatek i podsumowywanie- rozwija i doskonali umiejętność syntezy oraz porządkowania informacji, ułatwia powtarzanie materiału, jest podstawą do ich wykorzystywania w nowym kontekście a także dzielenia się z innymi.
  • porównywanie- przygotowuje uczniów do argumentowania, rozwiązywania problemów czy podejmowania decyzji. To praca z takimi narzędziami jak tabele, diagramy czy praca z kryteriami.
  • czytanie służące rozumieniu- rozwija umiejętności wyodrębniania z tekstu ważnych informacji i formułowania wniosków. To praktyka wyszukiwania informacji odpowiadających na zadane pytania czy analiza tekstu w kontekście założonej perspektywy. 
  • przewidywanie, stawianie pytań i hipotez- sprzyja uruchamianiu myślenia pozwalającego formułować pytania czy hipotezy weryfikujące analizowaną rzeczywistość. Przygotowuje do eksperymentowania i potwierdzania słuszności lub odkrywania przyczyn złych założeń.
  • wizualizacja i tworzenie przedstawień graficznych- sprzyja doskonaleniu umiejętności szybkiego notowania oraz wykorzystywania obrazów zamiast słów.
  • przyjmowanie różnorodnych perspektyw.
Przykłady:

Badania wykazały, że rysunek może być skutecznym narzędziem do nauki. Może pomóc uczniom lepiej zrozumieć treść i skuteczniej zapamiętywać informacje. Ale nie dzieje się tak z powodu wrodzonego stylu uczenia się – to przestarzały pomysł w edukacji, który dawno został obalony. 
Rysowanie oddziałuje jednocześnie na wizualne, kinestetyczne i językowe obszary mózgu, zatem informacje są przetwarzane na trzy różne sposoby, ustanawiając więcej połączeń w sieci neuronowej mózgu i głębiej kodując proces uczenia się.

Colorful Playful Illustrated Travel Journal Cover Document autorstwa Iwona Pawłowska

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

List z Afryki

Przyszła wiosenka a z nią... Cel: potrafię opisać i narysować wygląd ptaka wracającego zza morza NaCoBeZu: rozpoznaję i nazywam wiosenne kwiaty, zwiastuny wiosny, rozwiązuję zagadki o polskich ptakach, czytam wiersz z podziałem na role, układam i zapisuję opis bociana. Nazwij kwiaty, które witają wiosnę: Wiosenne kwiaty Posłuchaj i odgadnij , który ptak jest rozwiązaniem zagadki. Obejrzyj film o bocianach i zapamiętaj o nich jak najwięcej szczegółów. Posłuchaj odgłosu, który wydaje bocian  Przeczytaj wiersz w podręczniku na str. 43  z podziałem na role. Pokaż ruchem, co robi człowiek, zwierzę, roślina na wiosnę- kalambury. Zobacz, jak można opisać wygląd bociana: ćwiczenia str. 28-29 .  Opisz i narysuj bociana w zeszycie.  Wstęp zawiera informacje na temat: co opisujesz (nazwa ptaka, skąd pochodzi) Rozwinięcie zawiera informacje na temat: wyglądu zewnętrznego, zachowań, sposobu odżywiania, poruszania się. Zakończenie zawiera informacje na temat: Twojego stosunku do zwierzęcia.   

Detektywistyczne zagadki

 Rozwiązujemy zagadki z Detektywem Pozytywką Grzegorz Kasdepke to autor pełnych humoru książek dla dzieci i młodzieży, napisał ich ponad 60. Zajmuje się również pisaniem artykułów dla dorosłych, a także scenariuszy do seriali i programów telewizyjnych. Przez wiele lat był redaktorem naczelnym czasopisma dla dzieci „Świerszczyk”. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Jest Kawalerem Orderu Uśmiechu   spotkanie z autorem Jakie znamy książki Grzegorza Kasdepki? m.in.: Wakacje Potworaka Skąd się wziął pomysł na detektywa Pozytywkę? Grzegorz Kasdepke zdradza tajemnice   Grzegorz Kasdepke wydał całą serię książek o detektywie Pozytywce. Napisz tytuły książek w sposób chronologiczny, czyli od najwcześniejszych do najpóźniejszych wydań. Detektyw Pozytywka  Nasza Księgarnia 2005 Wakacje detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2011 Pamiątki detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2007 Nowe kłopoty detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2006 Tajemnicze zniknięcie detektywa Pozytywki  Nasz

Nowy Rok Szkolny

  Już wrzesień, czas do szkoły! Wspomnimy zabawy i wakacyjne beztroski, powitamy kolegów i koleżanki z wioski. Zapraszamy do pierwszej klasy- tutaj czekają cię przygody,  nowe przyjaźnie i nowe wyzwania w pogody i niepogody. Ale nie martw się, bo to też może być zabawa- Jeśli będziesz ciekawy, pracowity i odważny To na pewno osiągniesz sukces i .. niejedno zmartwienie zamienisz w zadowolenie! Jesteśmy zespołem, razem damy radę! Stworzymy wspaniałą, wesołą gromadę. Życzę ci szczęśliwego i owocnego roku szkolnego! Jestem Waszą nową Panią.   Mam na imię Iwona.  Bardzo lubię poznawać świat, wędrować po górach, zwiedzać nowe miejsca.  Jestem wielką entuzjastką i orędowniczką ochrony otaczającej nas natury. Powitanie autorstwa Iwona Pawłowska 🎵🎸 Dzień dobry 👌🎵 W mojej szkole 1. Pierwszy dzwonek dziś zadzwonił,  w pierwszej klasie jestem już.  W mojej szkole jest wesoło,  mam przyjaciół chyba stu. Ref.: Czytam, liczę, recytuję,  piszę, tańczę, koloruję.  Tak mi w szkole mija cza