Ocenianie kształtujące polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się.
- Nauczyciele potrzebują informacji, jakie postępy i jakie trudności napotykają uczniowie.
- Uczniowie potrzebują wskazówek, jak uczyć się, co już potrafią, w czym powinni doskonalić się.
W Polsce wiele szkół stosuje elementy oceniania kształtującego, szczególnie w ruchu Szkół uczących się, prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. W 2008 roku profesor Dylan Wiliam wraz z zespołem określił pięć strategii oceniania kształtującego, które dobrze charakteryzują jego zasady:
Strategie oceniania kształtującego
- Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu.
- Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą.
- Udzielanie uczniom takiej informacji zwrotnej, która przyczyni się do ich widocznych postępów.
- Umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności.
- Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się.
Dlaczego uczniowie prowadzą OK Zeszyt? 👉 ZESZYT OK
Czym się różni OK zeszyt od innych?
Przede wszystkim daje uczniom możliwość świadomego i widocznego uczenia się – pokazuje im cele uczenia się, kryteria, dzięki którym sprawdzą, czy rzeczywiście nauczyli się tego, czego powinni. Stwarza miejsce na informację zwrotną dotyczącą efektów pracy uczniów i daje przestrzeń na własne refleksje. Taki zeszyt daje też możliwość zadecydowania, w jaki sposób zapisać ważne informacje i jak sprawić, aby zwykła notatka uczniowska stała się własnym, ciekawym i użytecznym zapisem, dzięki któremu będzie można rzeczywiście się czegoś nauczyć.
Osiągnięcia - drugoklasista
Komentarze
Prześlij komentarz