rys. Danuta Sterna
Strategia V. OK czyli Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się.
- Jak wspomagać uczniów w procesie samodzielnego uczenia się?
- W jaki sposób zachęcać i pokazywać uczniom ich postępy w procesie uczenia się?
- zapewnić im poczucie bezpieczeństwa,
- dać możliwość popełniania błędu,
- budować relacje z uczniami,
- dawać jasne oczekiwania,
- przekazywać informacje zwrotne,
- pobudzać uczniów do refleksji,
- wspomagać się w uczeniu zeszytem OK,
- umożliwić wybór,
- wzmacniać samodzielność w uczeniu się,
- dać uczniom możliwość odmowy.
Nauczyciele mogą pokazywać uczniom, jak uczyć się i zachęcać ich do tego. W ten sposób mogą budować relacje z uczniami i być partnerem, towarzyszyć im w drodze procesu uczenia się. Określając i wyjaśniając uczniom cele uczenia się i kryteria sukcesu pomagają uczniom zrozumieć, jakie mają wobec nich oczekiwania i pozwalają im samodzielnie ocenić, czy je spełnili. Udzielając właściwej informacji zwrotnej powodują , że uczniowie wiedzą, co zrobili dobrze, czego muszą się jeszcze nauczyć. Zapewniając uczniów, ze mogą liczyć na ich pomoc, doceniając małe sukcesy, budują zaufanie uczniów i dają im poczucie bezpieczeństwa. Umożliwiając uczniom wybór sposobu uczenia się, pracę w zespołach oddają w ich ręce samosterowność.
Dlaczego samodzielność i samosterowność jest tak ważną umiejętnością wskazują zmieniające się potrzeby współczesnego świata.
1. Analityczne myślenie i innowacje
2. Aktywne uczenie się i strategie uczenia się
3. Rozwiązywanie złożonych problemów
4. Krytyczne myślenie i analiza
5. Kreatywność, oryginalność i pomysłowość
6. Przywództwo i oddziaływanie społeczne
7. Korzystanie z technologii, monitoring i kontrola
8. Projektowanie technologii i programowanie
9. Odporność, umiejętność radzenia sobie ze stresem, elastyczność
10. Wnioskowanie, rozwiązywanie problemów i tworzenie idei
Komentarze
Prześlij komentarz