Przejdź do głównej zawartości

Oddać uczniom w ich ręce uczenie się

 

rys. Danuta Sterna

Strategia V. OK czyli  Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się.

  1. Jak wspomagać uczniów w procesie samodzielnego uczenia się?
  2. W jaki sposób zachęcać i pokazywać uczniom ich postępy w procesie uczenia się?



Samokontrolę procesu uczenia się można ułatwić uczniom w kilku krokach:
  1. zapewnić im poczucie bezpieczeństwa,
  2. dać możliwość popełniania błędu,
  3. budować relacje z uczniami,
  4. dawać jasne oczekiwania,
  5. przekazywać informacje zwrotne,
  6. pobudzać uczniów do refleksji,
  7. wspomagać się w uczeniu zeszytem OK,
  8. umożliwić wybór,
  9. wzmacniać samodzielność w uczeniu się,
  10. dać uczniom możliwość odmowy.
Nauczyciele mogą pokazywać uczniom, jak uczyć się i zachęcać ich do tego. W ten sposób mogą budować relacje z uczniami i być partnerem, towarzyszyć im w drodze procesu uczenia się. Określając i wyjaśniając uczniom cele uczenia się i kryteria sukcesu pomagają uczniom zrozumieć, jakie mają wobec nich oczekiwania i pozwalają im samodzielnie ocenić, czy je spełnili. Udzielając właściwej informacji zwrotnej powodują , że uczniowie wiedzą, co zrobili dobrze, czego muszą się jeszcze nauczyć. Zapewniając uczniów, ze mogą liczyć na ich pomoc, doceniając małe sukcesy, budują zaufanie uczniów i dają im poczucie bezpieczeństwa. Umożliwiając uczniom wybór sposobu uczenia się, pracę w zespołach oddają w ich ręce samosterowność.

Dlaczego samodzielność i samosterowność jest tak ważną umiejętnością wskazują zmieniające się potrzeby współczesnego świata.


1. Analityczne myślenie i innowacje
2. Aktywne uczenie się i strategie uczenia się
3. Rozwiązywanie złożonych problemów
4. Krytyczne myślenie i analiza
5. Kreatywność, oryginalność i pomysłowość
6. Przywództwo i oddziaływanie społeczne
7. Korzystanie z technologii, monitoring i kontrola
8. Projektowanie technologii i programowanie
9. Odporność, umiejętność radzenia sobie ze stresem, elastyczność
10. Wnioskowanie, rozwiązywanie problemów i tworzenie idei 




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Detektywistyczne zagadki

 Rozwiązujemy zagadki z Detektywem Pozytywką Grzegorz Kasdepke to autor pełnych humoru książek dla dzieci i młodzieży, napisał ich ponad 60. Zajmuje się również pisaniem artykułów dla dorosłych, a także scenariuszy do seriali i programów telewizyjnych. Przez wiele lat był redaktorem naczelnym czasopisma dla dzieci „Świerszczyk”. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Jest Kawalerem Orderu Uśmiechu   spotkanie z autorem Jakie znamy książki Grzegorza Kasdepki? m.in.: Wakacje Potworaka Skąd się wziął pomysł na detektywa Pozytywkę? Grzegorz Kasdepke zdradza tajemnice   Grzegorz Kasdepke wydał całą serię książek o detektywie Pozytywce. Napisz tytuły książek w sposób chronologiczny, czyli od najwcześniejszych do najpóźniejszych wydań. Detektyw Pozytywka  Nasza Księgarnia 2005 Wakacje detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2011 Pamiątki detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2007 Nowe kłopoty detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2006 Tajemnicze zniknięcie d...

Europejski Tydzień Kodowania

  EU Code Week,  czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób. EU Code Week to inicjatywa zapoczątkowana w 2013 r. przez grupę ambitnych wolontariuszy, programistów, koderów, nauczycieli i przedsiębiorców – osób, które uznały za konieczne, aby europejska opinia publiczna posiadała podstawową wiedzę na temat kodowania. Do 2017 r. inicjatywa rozprzestrzeniła się na cały kontynent, a w 2018 r. Komisja Europejska poparła inicjatywę w ramach Planu działań na rzecz edukacji cyfrowej, zachęcając wszystkie szkoły w Europie do udziału. W zeszłym roku ruch dotarł do 4,2 miliona uczestników w ponad 80 krajach na całym świecie, co doprowadziło nas do tego dnia. W tym roku Code Week odbędzie się od 10 do 25 października, a jego celem jest dotarcie do połowy wszystkich szkół w Europie, Mapa Europe Code Week Nasze wydarzenia: Odkoduj obraz- wspólnymi siłami tworzymy ruchomy obraz...

Planeta Zdrowia

 Planeta zdrowia. Dlaczego nasze kości są twarde? to projekt edukacyjny Uniwersytetu Dzieci przeznaczony dla uczniów klas 1-3. Uczniowie wyruszą w podróż na Planetę zdrowia, podczas której odkryją, jak dbać o swoje zdrowie i czuć się świetnie na co dzień.  🍎 W czasie zajęć uczniowie: 🍎🍞  nauczą się czytać etykiety produktów i komponować wartościowe posiłki 🍎🍞 sprawdzą, jak działa układ oddechowy, jak bakterie niszczą zęby oraz jak kształt buta wpływa na stopy i samopoczucie 🏃🏄 p oprzez wiele zabaw ruchowych i ćwiczeń fizycznych nie tylko poprawią koordynację, ale także dowiedzą się, jak organizm broni się przed wirusami, jak walczą bakterie i po co nam kości 🏃🏄 uczniowie będą m.in. chodzić boso, biegać, rozciągać się czy rzucać piłką w dal 💓🆘będą uczyć się udzielania pierwszej pomocy   🍎🍞  Na początek: Co wiem na temat zdrowego odżywiania się? 💓💓  Jakich witamin potrzebuje organizm? 🍎🍞  Zagadki : warzywa  🍎🍞  Zdrowe czy nie...