Jesteśmy świadkami dynamicznej zmiany klimatu związanej z działalnością człowieka. Średnia temperatura Ziemi wzrosła już o ponad 1°C od czasów rewolucji przemysłowej. Mamy coraz mniej czasu na działanie.
Jeśli nie chcemy żyć w świecie znanym nam z filmów katastroficznych, a w świecie w którym wychowaliśmy się my, musimy niezwłocznie zawalczyć o przyszłość dla nas i kolejnych pokoleń. Dlatego tak ważne jest edukowanie dzieci i ich rodziców w kierunku zahamowania niekorzystnych zmian klimatu.
Jeden krok dla klimatu nie spowoduje żadnych znaczących zmian. Jeśli jednak kroki te będą podejmowane systematycznie przez coraz więcej osób, zmiany będą zauważalne. Każdy, kto podejmuje działania w celu przeciwdziałania zmianom klimatu, jest nieoceniony.
Zbieramy sugestie i pomysły grona nauczycieli na wdrażanie dzieci do poszanowania własnego środowiska - "własnego domu"- Ziemi. Steps for climate
Pracę w nowym projekcie rozpoczynamy od wytropienia śladów zanieczyszczenia środowiska w naszym najbliższym środowisku: w drodze do szkoły, na boisku szkolnym, okolicznym lesie.
Co to jest klimat? czym się różni od pogody? Jak satelity NASA obserwują warunki na Ziemi? FILM
Obejrzeliśmy z uwagą film, który pokazał nam jak zła i i niebezpieczna dla nas i dla naszej planety jest działalność człowieka bez poszanowania przyrody. Dowiedzieliśmy się, jakie są skutki zanieczyszczenia naszej planety.
Zaprojektowaliśmy plakaty przedstawiające naszą Ziemię i jej obecny stan:
Dowiadujemy się, czym jest SMOG i sprawdziliśmy, jak zanieczyszczone jest powietrze w naszym mieście. Wykonaliśmy doświadczenia w różnych miejscach wokół naszego domu. Mieszkamy w Wielkopolsce, w pobliżu wielu lasów, ale doświadczenie pokazuje, że powietrze jest zanieczyszczone.
Uczymy się, czym jest SMOG, jak powstaje, co go tworzy. Szukamy sposobów ograniczenia smogu. Poznaliśmy rośliny doniczkowe, które oczyszczają zanieczyszczone powietrze. To nasi sprzymierzeńcy.
Zapoznaliśmy się z obiegiem wody w przyrodzie. Już wiemy, że woda zmienia swoje stany skupienia, wiemy jak krąży w atmosferze. Omówiliśmy działania, które sprzyjają a które zagrażają czystości wód. Poznaliśmy zasadę działania oczyszczalni ścieków. Nagraliśmy nasz apel nawiązujący do dbania o ochronę najważniejszej dla życia wszystkich istot na świecie: wody.
22 marca to Międzynarodowy Dzień Wody- obchodzimy go poszukując sposobów na ochronę rzek, mórz i oceanów. Namalowaliśmy mieszkańców wód i zapisaliśmy ich prośby do ludzi:
Chcemy żyć w czystym środowisku, który zapewni dom zarówno ludziom jak i zwierzętom. Zredagowaliśmy naszą pierwszą elektroniczną książkę zatytułowaną "Ukryty skarb". Umieściliśmy w niej mapy skarbu, który jest najciemniejszy dla każdej postaci życia oraz krótkie wskazówki, czym on jest.
Zapoznaliśmy się z dwoma książkami "Awanturą w śmietniku" oraz "Misją Inspektora Maskonura". Dowiedzieliśmy się, jak wielkie zagrożenia czyhają na mieszkańców mórz i oceanów. Ogromne złoża plastiku dryfujące na oceanie są przyczyną śmierci wielu stworzeń morskich.
Apelujemy- Ograniczajmy liczbę śmieci!
Poznaliśmy ciekawostki z życia oraz zwyczaje foki szarej, która jest nadal zagrożonym gatunkiem ssaka zamieszkującego Morze Bałtyckie. Wiedzę o zwyczajach fok można czerpać w fokarium, które znajduje się w ośrodku badawczym Stacji Morskiej im. prof. Krzysztofa Skóry Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego na Helu. O fokach z Helu i Bubasie, czyli uratowanemu samcu foki zamieszkującego fokarium tj. miejsce, w którym ratuje się chore i osierocone foki, dowiedzieliśmy się z książki Marcina Sendeckiego "Figle w fokarium". Dowiedzieliśmy się, jak można ratować foki, poznaliśmy ich zwyczaje. Obejrzeliśmy również film z tego miejsca, w którym właśnie można zobaczyć Bubasa.
Wiemy, jak należy się zachować widząc fokę na plaży, jak jej nie niepokoić, wiemy też jakie zagrożenia czyhają na młode foki.
Wiadomości na temat fok, ich ochronie zawarliśmy w komiksach i wspólnej prezentacji, którą wykonaliśmy z naszymi partnerami projektowymi na temat zagrożonych gatunków zwierząt na naszej planecie.
Poznajemy zasady zero waste. Wiemy, jak nie marnować jedzenia i wdrażać tę zasadę we własnym domu. Przedstawiliśmy swoje pomysły na wykorzystanie dojrzałych bananów i przygotowaliśmy z nich przeróżne, smakowite dania.
Tę zasadę wykorzystujemy podczas tworzenia prac plastyczno-technicznych. Staramy się wykorzystywać dostępne w domu materiały i dawać im nowe życie. Przetworzyliśmy plastikowe butelki po napojach, pomalowaliśmy je i ozdobiliśmy wesołymi akcentami. Posłużą nam one do obserwacji naszych hodowli przeróżnych kwiatów i warzyw.
Całą wiosnę prowadzimy obserwacje przyrodnicze: jak zmieniają się rośliny, jakie rozkwitają kwiaty, które ptaki wracają zza morza. Wspólne obserwacje partnerów projektu
Obok zasady niemarnotrawienia pożywienia uczymy się, jak w praktyce stosować zasady recyklingu i upcyklingu. Każdy z nas z dostępnych w domu przedmiotów codziennego użytku wykonał instrument muzyczny. Zosia z pomocą babci uszyła własną torbę na zakupy. Na Dzień Ziemi zaprojektowaliśmy stroje wykorzystując zasadę upcyklingu czyli do ich stworzenia wybraliśmy materiały, które posiadamy we własnym domu.
Wszyscy razem zagraliśmy i utworzyliśmy akompaniament do wesołej muzyki.
Na bieżąco prowadzimy obserwacje hodowli naszych roślin.
Zasialiśmy w drewnianych skrzynkach dodatkowo rośliny miododajne, które będą kwitnąc latem i będą bazą pokarmu dla zapylaczy.
Po tygodniu zaobserwowaliśmy pierwsze pojawiające się rośliny.
Razem z partnerskimi szkołami uczciliśmy obchody Międzynarodowego Dnia Ziemi:
Pokazujemy, jak w praktyce zastosować zasady upcyklingu i recyklingu.. W naszych domostwach wykorzystujemy zbiorniki na wodę deszczową oraz kompostowniki i zbiorniki na odpady pochodzenia roślinnego.
Wspólnie z naszymi partnerami napisaliśmy ilustrowaną opowieść zatytułowaną "Niesamowita przygoda" o zmianach, które zaobserwowaliśmy w przyrodzie.
Nasza szkoła otoczona jest licznymi drzewami. Obok nas rosną klony, dęby, brzozy, jarzębiny, jawory, modrzewie i świerki. Sprawdziliśmy naszą wiedzę w identyfikowaniu drzew po liściach i ich kwiatach. Następnie narysowaliśmy te drzewa, które rosną obok nas i są symbolem siły i długowieczności. To nasza zagadka dla koleżanek i kolegów z partnerskich szkół.
Zagłosowaliśmy razem z innymi dziećmi na swoje ulubione drzewo:
Wybraliśmy i przedstawiliśmy drzewa, które są naszymi ulubieńcami- są dla nas najładniejsze i najmilsze naszym sercom.
Dowiedzieliśmy się, jak ważne są drzewa dla ludzi i zwierząt, a także jaka rolę pełnia w środowisku naturalnym. Czytając różne informacje, sprawdziliśmy, jak bardzo są pożyteczne. Najciekawsze były jednak doświadczenia, podczas których mogliśmy sami zaobserwować, w jaki sposób drzewa piją i pobierają składniki pokarmowe potrzebne im do życia.
Rozwiązaliśmy zagadkę, którą przesłali nam nasi partnerzy z dalekiej Gruzji. Zagadka sprawiła nam duże trudności. Okazało się, że drzewo, którego poszukujemy to migdałowiec, czyli drzewo, którego owocami są aromatyczne i słodkie migdały.
Szukaliśmy migdałów w kuchni i dowiedzieliśmy się, co się z nich robi. wszystkie pytania oraz rozwiązania dotyczące drzew znalazły się we wspólnej elektronicznej książce z drzewami zatytułowanej "Niezwykłe drzewa".
Nasz projekt zakończyliśmy wspólnym apelem najmłodszych skierowanym do świata dorosłych. Apelujemy o większe starania i zmianę przyzwyczajeń, aby ratować nasza planetę:
Na zakończenie naszego projektu odbyliśmy jeszcze pamiątkowe spotkanie z naszymi polskimi i zagranicznymi partnerami. Na spotkaniu obecni byli Turcy, Gruzini i kilka polskich szkół. Rozwiązywaliśmy zagadki a nasi koledzy z Gruzji zaśpiewali piosenkę.
Rozwiązujemy zagadki z Detektywem Pozytywką Grzegorz Kasdepke to autor pełnych humoru książek dla dzieci i młodzieży, napisał ich ponad 60. Zajmuje się również pisaniem artykułów dla dorosłych, a także scenariuszy do seriali i programów telewizyjnych. Przez wiele lat był redaktorem naczelnym czasopisma dla dzieci „Świerszczyk”. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Jest Kawalerem Orderu Uśmiechu spotkanie z autorem Jakie znamy książki Grzegorza Kasdepki? m.in.: Wakacje Potworaka Skąd się wziął pomysł na detektywa Pozytywkę? Grzegorz Kasdepke zdradza tajemnice Grzegorz Kasdepke wydał całą serię książek o detektywie Pozytywce. Napisz tytuły książek w sposób chronologiczny, czyli od najwcześniejszych do najpóźniejszych wydań. Detektyw Pozytywka Nasza Księgarnia 2005 Wakacje detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2011 Pamiątki detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2007 Nowe kłopoty detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2006 Tajemnicze zniknięcie d...
EU Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób. EU Code Week to inicjatywa zapoczątkowana w 2013 r. przez grupę ambitnych wolontariuszy, programistów, koderów, nauczycieli i przedsiębiorców – osób, które uznały za konieczne, aby europejska opinia publiczna posiadała podstawową wiedzę na temat kodowania. Do 2017 r. inicjatywa rozprzestrzeniła się na cały kontynent, a w 2018 r. Komisja Europejska poparła inicjatywę w ramach Planu działań na rzecz edukacji cyfrowej, zachęcając wszystkie szkoły w Europie do udziału. W zeszłym roku ruch dotarł do 4,2 miliona uczestników w ponad 80 krajach na całym świecie, co doprowadziło nas do tego dnia. W tym roku Code Week odbędzie się od 10 do 25 października, a jego celem jest dotarcie do połowy wszystkich szkół w Europie, Mapa Europe Code Week Nasze wydarzenia: Odkoduj obraz- wspólnymi siłami tworzymy ruchomy obraz...
Planeta zdrowia. Dlaczego nasze kości są twarde? to projekt edukacyjny Uniwersytetu Dzieci przeznaczony dla uczniów klas 1-3. Uczniowie wyruszą w podróż na Planetę zdrowia, podczas której odkryją, jak dbać o swoje zdrowie i czuć się świetnie na co dzień. 🍎 W czasie zajęć uczniowie: 🍎🍞 nauczą się czytać etykiety produktów i komponować wartościowe posiłki 🍎🍞 sprawdzą, jak działa układ oddechowy, jak bakterie niszczą zęby oraz jak kształt buta wpływa na stopy i samopoczucie 🏃🏄 p oprzez wiele zabaw ruchowych i ćwiczeń fizycznych nie tylko poprawią koordynację, ale także dowiedzą się, jak organizm broni się przed wirusami, jak walczą bakterie i po co nam kości 🏃🏄 uczniowie będą m.in. chodzić boso, biegać, rozciągać się czy rzucać piłką w dal 💓🆘będą uczyć się udzielania pierwszej pomocy 🍎🍞 Na początek: Co wiem na temat zdrowego odżywiania się? 💓💓 Jakich witamin potrzebuje organizm? 🍎🍞 Zagadki : warzywa 🍎🍞 Zdrowe czy nie...
Komentarze
Prześlij komentarz