Przejdź do głównej zawartości

Steps for climate

STEPS FOR CLIMATE

Jesteśmy świadkami dynamicznej zmiany klimatu związanej z działalnością człowieka. Średnia temperatura Ziemi wzrosła już o ponad 1°C od czasów rewolucji przemysłowej. Mamy coraz mniej czasu na działanie.

Jeśli nie chcemy żyć w świecie znanym nam z filmów katastroficznych, a w świecie w którym wychowaliśmy się my, musimy niezwłocznie zawalczyć o przyszłość dla nas i kolejnych pokoleń. Dlatego tak ważne jest edukowanie dzieci i ich rodziców w kierunku zahamowania niekorzystnych zmian klimatu.

Jeden krok dla klimatu nie spowoduje żadnych znaczących zmian. Jeśli jednak kroki te będą podejmowane systematycznie przez coraz więcej osób, zmiany będą zauważalne. Każdy, kto podejmuje działania w celu przeciwdziałania zmianom klimatu, jest nieoceniony.


Wybieramy logo i plakat promujący nas projekt:






Zbieramy sugestie i pomysły grona nauczycieli na wdrażanie dzieci do poszanowania własnego środowiska - "własnego domu"- Ziemi.  Steps for climate

Pracę w nowym projekcie rozpoczynamy od wytropienia śladów zanieczyszczenia środowiska w naszym najbliższym środowisku: w drodze do szkoły, na boisku szkolnym, okolicznym lesie.



Co to jest klimat? czym się różni od pogody? Jak satelity NASA obserwują warunki na Ziemi? FILM

Obejrzeliśmy z uwagą film, który pokazał nam jak zła i i niebezpieczna dla nas i dla naszej planety jest działalność człowieka bez poszanowania przyrody. Dowiedzieliśmy się, jakie są skutki zanieczyszczenia naszej planety.


Zaprojektowaliśmy plakaty przedstawiające naszą Ziemię i jej obecny stan:


   








Dowiadujemy się, czym jest SMOG i sprawdziliśmy, jak zanieczyszczone jest powietrze w naszym mieście. Wykonaliśmy doświadczenia w różnych miejscach wokół naszego domu. Mieszkamy w Wielkopolsce, w pobliżu wielu lasów, ale doświadczenie pokazuje, że powietrze jest zanieczyszczone.  



Uczymy się, czym jest  SMOG, jak powstaje, co go tworzy. Szukamy sposobów ograniczenia smogu. Poznaliśmy rośliny doniczkowe, które oczyszczają  zanieczyszczone powietrze. To nasi sprzymierzeńcy.



Zapoznaliśmy się z obiegiem wody w przyrodzie. Już wiemy, że woda zmienia swoje stany skupienia, wiemy jak krąży w atmosferze. Omówiliśmy działania, które sprzyjają a które zagrażają czystości wód. Poznaliśmy zasadę działania oczyszczalni ścieków. Nagraliśmy nasz apel nawiązujący do dbania o ochronę najważniejszej dla życia wszystkich istot na świecie: wody.


22 marca to Międzynarodowy Dzień Wody- obchodzimy go poszukując sposobów na ochronę rzek, mórz i oceanów. Namalowaliśmy mieszkańców wód i zapisaliśmy ich prośby do ludzi:
Whay we teach it? autorstwa Iwona Pawłowska

Chcemy żyć w czystym środowisku, który zapewni dom zarówno ludziom jak i zwierzętom. Zredagowaliśmy naszą pierwszą elektroniczną książkę zatytułowaną "Ukryty skarb". Umieściliśmy w niej mapy skarbu, który jest najciemniejszy dla każdej postaci życia oraz krótkie wskazówki, czym on jest. 

Book titled 'Ukryty skarb'
Read this book made on StoryJumper
Zapoznaliśmy się z dwoma książkami "Awanturą w śmietniku" oraz "Misją Inspektora Maskonura". Dowiedzieliśmy się, jak wielkie zagrożenia czyhają na mieszkańców mórz i oceanów. Ogromne złoża plastiku dryfujące na oceanie są przyczyną śmierci wielu stworzeń morskich. 

Apelujemy- Ograniczajmy liczbę śmieci!





Poznaliśmy ciekawostki z życia oraz zwyczaje foki szarej, która jest nadal zagrożonym gatunkiem ssaka zamieszkującego Morze Bałtyckie. Wiedzę o zwyczajach fok można czerpać w fokarium, które znajduje się w ośrodku badawczym Stacji Morskiej im. prof. Krzysztofa Skóry Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego na Helu. O fokach z Helu i Bubasie, czyli uratowanemu samcu foki zamieszkującego fokarium tj. miejsce, w którym ratuje się chore i osierocone foki, dowiedzieliśmy się z książki Marcina Sendeckiego "Figle w fokarium". Dowiedzieliśmy się, jak można ratować foki, poznaliśmy ich zwyczaje. Obejrzeliśmy również film z tego miejsca, w którym właśnie można zobaczyć Bubasa.
Wiemy, jak należy się zachować widząc fokę na plaży, jak jej nie niepokoić, wiemy też jakie zagrożenia czyhają na młode foki.
Recycling, upcycling, zero waste autorstwa Iwona Pawłowska

Wiadomości na temat fok, ich ochronie zawarliśmy w komiksach i wspólnej prezentacji, którą wykonaliśmy z naszymi partnerami projektowymi na temat zagrożonych gatunków zwierząt na naszej planecie.

Komiksy   ilustracje     

Poznajemy zasady zero waste. Wiemy, jak nie marnować jedzenia i wdrażać tę zasadę we własnym domu. Przedstawiliśmy swoje pomysły na wykorzystanie dojrzałych bananów i przygotowaliśmy z nich przeróżne, smakowite dania. 


Tę zasadę wykorzystujemy podczas tworzenia prac plastyczno-technicznych. Staramy się wykorzystywać dostępne w domu materiały i dawać im nowe życie. Przetworzyliśmy plastikowe butelki po napojach, pomalowaliśmy je i ozdobiliśmy wesołymi akcentami. Posłużą nam one do obserwacji naszych hodowli przeróżnych kwiatów i warzyw. 


Całą wiosnę prowadzimy obserwacje przyrodnicze: jak zmieniają się rośliny, jakie rozkwitają kwiaty, które ptaki wracają zza morza. Wspólne obserwacje partnerów projektu








Obok zasady niemarnotrawienia pożywienia uczymy się, jak w praktyce stosować zasady recyklingu i upcyklingu. Każdy z nas z dostępnych w domu przedmiotów codziennego użytku wykonał instrument muzyczny. Zosia z pomocą babci  uszyła własną torbę na zakupy. Na Dzień Ziemi zaprojektowaliśmy stroje wykorzystując zasadę upcyklingu czyli do ich stworzenia wybraliśmy materiały, które posiadamy we własnym domu.


Wszyscy razem zagraliśmy i utworzyliśmy akompaniament do wesołej muzyki.


Na bieżąco prowadzimy obserwacje hodowli naszych roślin. 






Zasialiśmy w drewnianych skrzynkach dodatkowo rośliny miododajne, które będą kwitnąc latem i będą bazą pokarmu dla zapylaczy.




Po tygodniu zaobserwowaliśmy pierwsze pojawiające się rośliny.



Razem z partnerskimi szkołami uczciliśmy obchody Międzynarodowego Dnia Ziemi:
Earth Day 2021 autorstwa Iwona Pawłowska

Zapisaliśmy życzenia mieszkańców lasu związane z Dniem Ziemi. Staliśmy się autorami recepty na czystą i zdrową naturę. 



Book titled 'Przyjaciele Ziemi'Read this book made on StoryJumper


Pokazujemy, jak w praktyce zastosować zasady upcyklingu i recyklingu.. W naszych domostwach wykorzystujemy zbiorniki na wodę deszczową oraz kompostowniki i zbiorniki na odpady pochodzenia roślinnego.







Wspólnie z naszymi partnerami napisaliśmy ilustrowaną opowieść zatytułowaną "Niesamowita przygoda" o zmianach, które zaobserwowaliśmy w przyrodzie. 

Book titled 'An amazing adventure.'
Read this book made on StoryJumper

Nasza szkoła otoczona jest licznymi drzewami. Obok nas rosną klony, dęby, brzozy, jarzębiny, jawory, modrzewie i świerki. Sprawdziliśmy naszą wiedzę w identyfikowaniu drzew po liściach i ich kwiatach. Następnie narysowaliśmy te drzewa, które rosną obok nas i są symbolem siły i długowieczności. To nasza zagadka dla koleżanek i kolegów z partnerskich szkół. 




Zagłosowaliśmy razem z innymi dziećmi na swoje ulubione drzewo:




Wybraliśmy i przedstawiliśmy drzewa, które są naszymi ulubieńcami- są dla nas najładniejsze i najmilsze naszym sercom. 






Dowiedzieliśmy się, jak ważne są drzewa dla ludzi i zwierząt, a także jaka rolę pełnia w środowisku naturalnym. Czytając różne informacje, sprawdziliśmy, jak bardzo są pożyteczne. Najciekawsze były jednak doświadczenia, podczas których mogliśmy sami zaobserwować, w jaki sposób drzewa piją i pobierają składniki pokarmowe potrzebne im do życia.




Rozwiązaliśmy zagadkę, którą przesłali nam nasi  partnerzy z dalekiej Gruzji. Zagadka sprawiła nam duże trudności. Okazało się, że drzewo, którego poszukujemy to migdałowiec, czyli drzewo, którego owocami są aromatyczne i słodkie migdały.











Szukaliśmy migdałów w kuchni i dowiedzieliśmy się, co się z nich robi. wszystkie pytania oraz rozwiązania dotyczące drzew znalazły się we wspólnej elektronicznej książce z drzewami zatytułowanej "Niezwykłe drzewa".

Nasz projekt zakończyliśmy wspólnym apelem najmłodszych skierowanym do świata dorosłych. Apelujemy o większe starania i zmianę przyzwyczajeń, aby ratować nasza planetę:



Na zakończenie naszego projektu odbyliśmy jeszcze pamiątkowe spotkanie z naszymi polskimi i zagranicznymi partnerami. Na spotkaniu obecni byli Turcy, Gruzini i kilka polskich szkół. Rozwiązywaliśmy zagadki a nasi koledzy z Gruzji zaśpiewali piosenkę.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

List z Afryki

Przyszła wiosenka a z nią... Cel: potrafię opisać i narysować wygląd ptaka wracającego zza morza NaCoBeZu: rozpoznaję i nazywam wiosenne kwiaty, zwiastuny wiosny, rozwiązuję zagadki o polskich ptakach, czytam wiersz z podziałem na role, układam i zapisuję opis bociana. Nazwij kwiaty, które witają wiosnę: Wiosenne kwiaty Posłuchaj i odgadnij , który ptak jest rozwiązaniem zagadki. Obejrzyj film o bocianach i zapamiętaj o nich jak najwięcej szczegółów. Posłuchaj odgłosu, który wydaje bocian  Przeczytaj wiersz w podręczniku na str. 43  z podziałem na role. Pokaż ruchem, co robi człowiek, zwierzę, roślina na wiosnę- kalambury. Zobacz, jak można opisać wygląd bociana: ćwiczenia str. 28-29 .  Opisz i narysuj bociana w zeszycie.  Wstęp zawiera informacje na temat: co opisujesz (nazwa ptaka, skąd pochodzi) Rozwinięcie zawiera informacje na temat: wyglądu zewnętrznego, zachowań, sposobu odżywiania, poruszania się. Zakończenie zawiera informacje na temat: Twojego stosunku do zwierzęcia.   

Detektywistyczne zagadki

 Rozwiązujemy zagadki z Detektywem Pozytywką Grzegorz Kasdepke to autor pełnych humoru książek dla dzieci i młodzieży, napisał ich ponad 60. Zajmuje się również pisaniem artykułów dla dorosłych, a także scenariuszy do seriali i programów telewizyjnych. Przez wiele lat był redaktorem naczelnym czasopisma dla dzieci „Świerszczyk”. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Jest Kawalerem Orderu Uśmiechu   spotkanie z autorem Jakie znamy książki Grzegorza Kasdepki? m.in.: Wakacje Potworaka Skąd się wziął pomysł na detektywa Pozytywkę? Grzegorz Kasdepke zdradza tajemnice   Grzegorz Kasdepke wydał całą serię książek o detektywie Pozytywce. Napisz tytuły książek w sposób chronologiczny, czyli od najwcześniejszych do najpóźniejszych wydań. Detektyw Pozytywka  Nasza Księgarnia 2005 Wakacje detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2011 Pamiątki detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2007 Nowe kłopoty detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2006 Tajemnicze zniknięcie detektywa Pozytywki  Nasz

Nowy Rok Szkolny

  Już wrzesień, czas do szkoły! Wspomnimy zabawy i wakacyjne beztroski, powitamy kolegów i koleżanki z wioski. Zapraszamy do pierwszej klasy- tutaj czekają cię przygody,  nowe przyjaźnie i nowe wyzwania w pogody i niepogody. Ale nie martw się, bo to też może być zabawa- Jeśli będziesz ciekawy, pracowity i odważny To na pewno osiągniesz sukces i .. niejedno zmartwienie zamienisz w zadowolenie! Jesteśmy zespołem, razem damy radę! Stworzymy wspaniałą, wesołą gromadę. Życzę ci szczęśliwego i owocnego roku szkolnego! Jestem Waszą nową Panią.   Mam na imię Iwona.  Bardzo lubię poznawać świat, wędrować po górach, zwiedzać nowe miejsca.  Jestem wielką entuzjastką i orędowniczką ochrony otaczającej nas natury. Powitanie autorstwa Iwona Pawłowska 🎵🎸 Dzień dobry 👌🎵 W mojej szkole 1. Pierwszy dzwonek dziś zadzwonił,  w pierwszej klasie jestem już.  W mojej szkole jest wesoło,  mam przyjaciół chyba stu. Ref.: Czytam, liczę, recytuję,  piszę, tańczę, koloruję.  Tak mi w szkole mija cza