Przejdź do głównej zawartości

Dlaczego rośliny rosną na murach?

 Jak rośliny dostają skrzydeł? Jak rozwija się roślina?


Cel 
wyjaśniam roczny cykl życia rośliny, rozwijam myślenie naukowe

Na Co Be ZU:
  1. opowiadam o różnorodności roślin,
  2. wymieniam sposoby rozprzestrzeniania się nasion i owoców,
  3. samodzielnie wyciągam  wnioski z obserwacji dotyczących świata przyrody,
  4. poznaję ciekawostki o dyni, 
  5. tworzę model dyni.

  1. Czy słyszeliście o ssaku, który posiadł umiejętność aktywnego latania?
  •  Czy wiecie, że rośliny też potrafią latać? 
  • Czy lubicie podróżować? Dokąd podróżujecie i w jakim celu?
  • Co jest potrzebne, żeby móc podróżować?

  1. O tym , jak rośliny dostają skrzydeł opowiada pan Wojciech Grąbczewski, specjalista w dziedzinie hodowli roślin.
  2. Sortowanie zebranych owoców i porównanie ich właściwości- jakie one są? 

Wiele roślin wytwarza kwiaty o bardzo różnej formie, zapachu i kolorze, które mogą być zapylane przez wiatr, wodę lub zwierzęta. W przypadku roślin kwiatowych, w wyniku zapylenia, powstają nasiona. Umożliwiają one roślinom rozród i przetrwanie w niesprzyjających warunkach. W łupinie nasiennej, jak w zamkniętej kapsule, znajduje się zarodek wraz z przeznaczonymi dla niego zapasami. Gdy nasiono znajdzie się w glebie, przy odpowiedniej wilgotności i temperaturze, kiełkuje. Rozwija się z niego nowy osobnik. Są też rośliny, które zamiast nasion wytwarzają zarodniki. Paprocie i mchy wykorzystują je w bardzo podobny sposób jak inne rośliny nasiona.
Spośród ssaków tylko nietoperze potrafią aktywnie latać, czyli poruszać się w powietrzu dzięki machaniu skrzydłami. Na przykład jedna z wiewiórek - polatucha - ma rozciągający się po bokach ciała, między przednimi i tylnymi łapakami fałd skóry, który ułatwia jej wykonywanie dalekich skoków pomiędzy drzewami. Nie jest to latanie, a szybowanie.

3. Jak  rozwija się roślina?  
Oglądanie kwiatu przez lupę, poznanie pręcików, zalążni. Które części roślin poruszają się i w jaki sposób w jakiej porze roku?


Ponieważ rośliny są mało ruchliwymi organizmami, tym, co pozwala im na rozprzestrzenianie się, są nasiona. Mogą zwyczajnie spadać z rośliny (np. kasztany, żołędzie), podróżować z wiatrem (np. mniszek lekarski), przemieszczać się z wodą, przyczepiać się do sierści zwierząt (np. łopian) lub podróżować w ich brzuchach, jeśli zostaną zjedzone. Dzięki tym sposobom, rośliny są w stanie w krótkim czasie dotrzeć w wiele nawet bardzo niedostępnych miejsc.

4. Poznanie ciekawostek o dyni.

5. Wykonanie modelu owocu na przykładzie dyni:


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Detektywistyczne zagadki

 Rozwiązujemy zagadki z Detektywem Pozytywką Grzegorz Kasdepke to autor pełnych humoru książek dla dzieci i młodzieży, napisał ich ponad 60. Zajmuje się również pisaniem artykułów dla dorosłych, a także scenariuszy do seriali i programów telewizyjnych. Przez wiele lat był redaktorem naczelnym czasopisma dla dzieci „Świerszczyk”. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Jest Kawalerem Orderu Uśmiechu   spotkanie z autorem Jakie znamy książki Grzegorza Kasdepki? m.in.: Wakacje Potworaka Skąd się wziął pomysł na detektywa Pozytywkę? Grzegorz Kasdepke zdradza tajemnice   Grzegorz Kasdepke wydał całą serię książek o detektywie Pozytywce. Napisz tytuły książek w sposób chronologiczny, czyli od najwcześniejszych do najpóźniejszych wydań. Detektyw Pozytywka  Nasza Księgarnia 2005 Wakacje detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2011 Pamiątki detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2007 Nowe kłopoty detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2006 Tajemnicze zniknięcie d...

Planeta Zdrowia

 Planeta zdrowia. Dlaczego nasze kości są twarde? to projekt edukacyjny Uniwersytetu Dzieci przeznaczony dla uczniów klas 1-3. Uczniowie wyruszą w podróż na Planetę zdrowia, podczas której odkryją, jak dbać o swoje zdrowie i czuć się świetnie na co dzień.  🍎 W czasie zajęć uczniowie: 🍎🍞  nauczą się czytać etykiety produktów i komponować wartościowe posiłki 🍎🍞 sprawdzą, jak działa układ oddechowy, jak bakterie niszczą zęby oraz jak kształt buta wpływa na stopy i samopoczucie 🏃🏄 p oprzez wiele zabaw ruchowych i ćwiczeń fizycznych nie tylko poprawią koordynację, ale także dowiedzą się, jak organizm broni się przed wirusami, jak walczą bakterie i po co nam kości 🏃🏄 uczniowie będą m.in. chodzić boso, biegać, rozciągać się czy rzucać piłką w dal 💓🆘będą uczyć się udzielania pierwszej pomocy   🍎🍞  Na początek: Co wiem na temat zdrowego odżywiania się? 💓💓  Jakich witamin potrzebuje organizm? 🍎🍞  Zagadki : warzywa  🍎🍞  Zdrowe czy nie...

Europejski Tydzień Kodowania

  EU Code Week,  czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób. EU Code Week to inicjatywa zapoczątkowana w 2013 r. przez grupę ambitnych wolontariuszy, programistów, koderów, nauczycieli i przedsiębiorców – osób, które uznały za konieczne, aby europejska opinia publiczna posiadała podstawową wiedzę na temat kodowania. Do 2017 r. inicjatywa rozprzestrzeniła się na cały kontynent, a w 2018 r. Komisja Europejska poparła inicjatywę w ramach Planu działań na rzecz edukacji cyfrowej, zachęcając wszystkie szkoły w Europie do udziału. W zeszłym roku ruch dotarł do 4,2 miliona uczestników w ponad 80 krajach na całym świecie, co doprowadziło nas do tego dnia. W tym roku Code Week odbędzie się od 10 do 25 października, a jego celem jest dotarcie do połowy wszystkich szkół w Europie, Mapa Europe Code Week Nasze wydarzenia: Odkoduj obraz- wspólnymi siłami tworzymy ruchomy obraz...