Przejdź do głównej zawartości

Metoda pytań i doświadczeń

 


Od początku 2023 r. na zaproszenie Uniwersytetu Dzieci biorę udział w II edycji projektu Ambasador Uniwersytetu Dzieci w Klasie. Mam możliwość uczestniczyć w programie Ambasador UD i trenować Metodę pytań i doświadczeń, która bazuje na naturalnej ciekawości dzieci i którą bardzo lubią moi uczniowie.
  1. Kim jest Ambasador Uniwersytetu Dzieci w Klasie?    Ambasador UD jest Trenerem Metody Pytań i Doświadczeń.
  2. Co jest głównym filarem Metody Pytań i Doświadczeń? 
  • Rozbudzanie ciekawości 
  • Naukowe myślenie 
  • Praca projektowa 
Trzy etapy realizowanego projektu to podstawy każdego ze scenariuszy lekcji, które są opracowywane przez  ekspertów metodycznych  i naukowców współpracujących z Fundacją Uniwersytetu Dzieci.

Partnerem projektu Ambasador jest Akamai Foundation, Inc.


Mapka pokazująca miejsca pochodzenia Ambasadorek UD oraz miejsca, w których realizowane są projekty i scenariusze Uniwersytetu Dzieci w Klasie 

To szczególne wyróżnienie i radość dla mnie, mam bowiem okazję spotkać się z wieloma naukowcami, poznać nowe nauczycielskie pasjonatki i rozwijać swój warsztat pracy.  😊 O samej metodzie i pracą z uczniami tą metodą opowiada Ambasadorka Uniwersytetu Dzieci Edyta Karwowska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej z Warszawy.


Fotorelacja z I seminarium 21.01.2023

  



Fotorelacja z II seminarium 4.02.2023

 


🦉🦉 Inspiracja pierwsza dr Adam Czyżewski -  wykorzystanie właściwości pętli Möbiusa 🦉🦉




Fotorelacja z III spotkania 10.03.2023 

Spotkanie z pasjonatami Metody pytań i doświadczeń
 

Fotorelacja z V spotkania 15.04.2023

 

Edukacyjny weekend obfitujący w niesamowite wydarzenia i obecność wspaniałych edukatorek, pełnych pasji i pięknej, twórczej wspierającej energii już za mną. Otrzymałam naręcza  pozytywnych bodźców,  uśmiechów, pomysłów a przede wszystkim potwierdzenie łączącej nas przyjaźni, pomimo że każda z nauczycielek jest z innego miasta, z różnych stron Polski. Razem tworzymy to, co nazywa się sercem edukacji. Dziękuję Wam wszystkim za to ❤️


Co myślę na temat projektów Uniwersytetu Dzieci jako wychowawca?
Jeżeli szukamy pomysłu, jak rozbudzić dziecięcą ciekawość i wzbogacić lekcję w elementy, które zachęcą każdego ucznia do aktywnego uczestnictwa w lekcji a jednocześnie pozostawią w nim ziarenko niedosytu to metoda pytań i doświadczeń jest odpowiedzią na poszukiwania.

Działania w projektach Uniwersytetu Dzieci to działania edukacyjne, niezwykle ciekawe i angażujące dzieci. Zadania są dostosowane do możliwości i umiejętności uczniów, zgodne z podstawą programową. Zachęcają do poszukiwań, odkrywania zależności, do stawiania hipotez i wyciągania wniosków, do poszerzania wiedzy i rozwijania zainteresowań. Punktem wyjścia są ciekawe pytania pochodzące od dzieci, intrygujące przedmioty, interesujące, krótkie filmy wzbudzające zaciekawienie. Lekcje prowadzone są w taki sposób, aby uczniowie sami znaleźli odpowiedzi na problemy badawcze. Odbywa się to przez doświadczanie, przeprowadzanie eksperymentów, używanie wielu zmysłów i pracę w zespole. Sprzyja temu metoda pracy projektowej. Praca projektowa rozpoczyna się od przedstawienia pomysłów i zaplanowania kolejnych kroków. Następnie w grupach uczniowie przeprowadzają badania i notują własne obserwacje.  Działanie badawcze kończy się podsumowaniem, czyli zebraniem wyciągniętych wniosków na temat badanego zagadnienia.

przykład 1  W KOSMOS Z KLASĄ



przykład 4 PRZYRODA Z KLASĄ

Udział w projektach Uniwersytetu Dzieci wpłynął na wzbogacenie wiedzy ogólnej moich uczniów, rozwinął u nich umiejętności tworzenia notatek wizualnych, pobudził i zachęcił do korzystania z sieci internetowej w celu wyszukiwania materiałów dotyczących poznawanych  środowisk przyrodniczych, zjawisk fizycznych i chemicznych, cech badanych materiałów, dzieł sztuki a także utworów o charakterze informacyjnym. Uczniowie poznali wiele ciekawostek z życia człowieka, funkcjonowania jego organizmu, fauny, flory, potrafią wskazać zależności, operują rozszerzoną wiedzą dotyczącą świata przyrody. Nauczyli się prezentować swoje umiejętności w postaci pracy plastycznej, wypowiedzi pisemnej, tworząc indywidualne portfolio a także tworząc własne albumy. 

Fundacja Uniwersytet Dzieci od wielu lat wspomaga nauczycieli i dzieci z całej Polski. Pomaga  rozwijać swój potencjał zarówno nauczycielom jak i uczniom. Edukatorom- dając im bezpłatne i atrakcyjne scenariusze lekcji oparte na metodach pracy odpowiadających wymagania współczesnego świata i poparte wiedzą współpracujących z Fundacją naukowców. Dzieciom- ponieważ otrzymują możliwość poznania odpowiedzi na nurtujące je pytania i mogą w prosty sposób samodzielnie dociekać przyczyny ich powstawania.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

List z Afryki

Przyszła wiosenka a z nią... Cel: potrafię opisać i narysować wygląd ptaka wracającego zza morza NaCoBeZu: rozpoznaję i nazywam wiosenne kwiaty, zwiastuny wiosny, rozwiązuję zagadki o polskich ptakach, czytam wiersz z podziałem na role, układam i zapisuję opis bociana. Nazwij kwiaty, które witają wiosnę: Wiosenne kwiaty Posłuchaj i odgadnij , który ptak jest rozwiązaniem zagadki. Obejrzyj film o bocianach i zapamiętaj o nich jak najwięcej szczegółów. Posłuchaj odgłosu, który wydaje bocian  Przeczytaj wiersz w podręczniku na str. 43  z podziałem na role. Pokaż ruchem, co robi człowiek, zwierzę, roślina na wiosnę- kalambury. Zobacz, jak można opisać wygląd bociana: ćwiczenia str. 28-29 .  Opisz i narysuj bociana w zeszycie.  Wstęp zawiera informacje na temat: co opisujesz (nazwa ptaka, skąd pochodzi) Rozwinięcie zawiera informacje na temat: wyglądu zewnętrznego, zachowań, sposobu odżywiania, poruszania się. Zakończenie zawiera informacje na temat: Twojego stosunku do zwierzęcia.   

Detektywistyczne zagadki

 Rozwiązujemy zagadki z Detektywem Pozytywką Grzegorz Kasdepke to autor pełnych humoru książek dla dzieci i młodzieży, napisał ich ponad 60. Zajmuje się również pisaniem artykułów dla dorosłych, a także scenariuszy do seriali i programów telewizyjnych. Przez wiele lat był redaktorem naczelnym czasopisma dla dzieci „Świerszczyk”. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Jest Kawalerem Orderu Uśmiechu   spotkanie z autorem Jakie znamy książki Grzegorza Kasdepki? m.in.: Wakacje Potworaka Skąd się wziął pomysł na detektywa Pozytywkę? Grzegorz Kasdepke zdradza tajemnice   Grzegorz Kasdepke wydał całą serię książek o detektywie Pozytywce. Napisz tytuły książek w sposób chronologiczny, czyli od najwcześniejszych do najpóźniejszych wydań. Detektyw Pozytywka  Nasza Księgarnia 2005 Wakacje detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2011 Pamiątki detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2007 Nowe kłopoty detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2006 Tajemnicze zniknięcie detektywa Pozytywki  Nasz

Nowy Rok Szkolny

  Już wrzesień, czas do szkoły! Wspomnimy zabawy i wakacyjne beztroski, powitamy kolegów i koleżanki z wioski. Zapraszamy do pierwszej klasy- tutaj czekają cię przygody,  nowe przyjaźnie i nowe wyzwania w pogody i niepogody. Ale nie martw się, bo to też może być zabawa- Jeśli będziesz ciekawy, pracowity i odważny To na pewno osiągniesz sukces i .. niejedno zmartwienie zamienisz w zadowolenie! Jesteśmy zespołem, razem damy radę! Stworzymy wspaniałą, wesołą gromadę. Życzę ci szczęśliwego i owocnego roku szkolnego! Jestem Waszą nową Panią.   Mam na imię Iwona.  Bardzo lubię poznawać świat, wędrować po górach, zwiedzać nowe miejsca.  Jestem wielką entuzjastką i orędowniczką ochrony otaczającej nas natury. Powitanie autorstwa Iwona Pawłowska 🎵🎸 Dzień dobry 👌🎵 W mojej szkole 1. Pierwszy dzwonek dziś zadzwonił,  w pierwszej klasie jestem już.  W mojej szkole jest wesoło,  mam przyjaciół chyba stu. Ref.: Czytam, liczę, recytuję,  piszę, tańczę, koloruję.  Tak mi w szkole mija cza