Przejdź do głównej zawartości

Metoda pytań i doświadczeń

 


Od początku 2023 r. na zaproszenie Uniwersytetu Dzieci biorę udział w II edycji projektu Ambasador Uniwersytetu Dzieci w Klasie. Mam możliwość uczestniczyć w programie Ambasador UD i trenować Metodę pytań i doświadczeń, która bazuje na naturalnej ciekawości dzieci i którą bardzo lubią moi uczniowie.
  1. Kim jest Ambasador Uniwersytetu Dzieci w Klasie?    Ambasador UD jest Trenerem Metody Pytań i Doświadczeń.
  2. Co jest głównym filarem Metody Pytań i Doświadczeń? 
  • Rozbudzanie ciekawości 
  • Naukowe myślenie 
  • Praca projektowa 
Trzy etapy realizowanego projektu to podstawy każdego ze scenariuszy lekcji, które są opracowywane przez  ekspertów metodycznych  i naukowców współpracujących z Fundacją Uniwersytetu Dzieci.

Partnerem projektu Ambasador jest Akamai Foundation, Inc.


Mapka pokazująca miejsca pochodzenia Ambasadorek UD oraz miejsca, w których realizowane są projekty i scenariusze Uniwersytetu Dzieci w Klasie 

To szczególne wyróżnienie i radość dla mnie, mam bowiem okazję spotkać się z wieloma naukowcami, poznać nowe nauczycielskie pasjonatki i rozwijać swój warsztat pracy.  😊 O samej metodzie i pracą z uczniami tą metodą opowiada Ambasadorka Uniwersytetu Dzieci Edyta Karwowska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej z Warszawy.


Fotorelacja z I seminarium 21.01.2023

  



Fotorelacja z II seminarium 4.02.2023

 


🦉🦉 Inspiracja pierwsza dr Adam Czyżewski -  wykorzystanie właściwości pętli Möbiusa 🦉🦉




Fotorelacja z III spotkania 10.03.2023 

Spotkanie z pasjonatami Metody pytań i doświadczeń
 

Fotorelacja z V spotkania 15.04.2023

 

Edukacyjny weekend obfitujący w niesamowite wydarzenia i obecność wspaniałych edukatorek, pełnych pasji i pięknej, twórczej wspierającej energii już za mną. Otrzymałam naręcza  pozytywnych bodźców,  uśmiechów, pomysłów a przede wszystkim potwierdzenie łączącej nas przyjaźni, pomimo że każda z nauczycielek jest z innego miasta, z różnych stron Polski. Razem tworzymy to, co nazywa się sercem edukacji. Dziękuję Wam wszystkim za to ❤️


Co myślę na temat projektów Uniwersytetu Dzieci jako wychowawca?
Jeżeli szukamy pomysłu, jak rozbudzić dziecięcą ciekawość i wzbogacić lekcję w elementy, które zachęcą każdego ucznia do aktywnego uczestnictwa w lekcji a jednocześnie pozostawią w nim ziarenko niedosytu to metoda pytań i doświadczeń jest odpowiedzią na poszukiwania.

Działania w projektach Uniwersytetu Dzieci to działania edukacyjne, niezwykle ciekawe i angażujące dzieci. Zadania są dostosowane do możliwości i umiejętności uczniów, zgodne z podstawą programową. Zachęcają do poszukiwań, odkrywania zależności, do stawiania hipotez i wyciągania wniosków, do poszerzania wiedzy i rozwijania zainteresowań. Punktem wyjścia są ciekawe pytania pochodzące od dzieci, intrygujące przedmioty, interesujące, krótkie filmy wzbudzające zaciekawienie. Lekcje prowadzone są w taki sposób, aby uczniowie sami znaleźli odpowiedzi na problemy badawcze. Odbywa się to przez doświadczanie, przeprowadzanie eksperymentów, używanie wielu zmysłów i pracę w zespole. Sprzyja temu metoda pracy projektowej. Praca projektowa rozpoczyna się od przedstawienia pomysłów i zaplanowania kolejnych kroków. Następnie w grupach uczniowie przeprowadzają badania i notują własne obserwacje.  Działanie badawcze kończy się podsumowaniem, czyli zebraniem wyciągniętych wniosków na temat badanego zagadnienia.

przykład 1  W KOSMOS Z KLASĄ



przykład 4 PRZYRODA Z KLASĄ

Udział w projektach Uniwersytetu Dzieci wpłynął na wzbogacenie wiedzy ogólnej moich uczniów, rozwinął u nich umiejętności tworzenia notatek wizualnych, pobudził i zachęcił do korzystania z sieci internetowej w celu wyszukiwania materiałów dotyczących poznawanych  środowisk przyrodniczych, zjawisk fizycznych i chemicznych, cech badanych materiałów, dzieł sztuki a także utworów o charakterze informacyjnym. Uczniowie poznali wiele ciekawostek z życia człowieka, funkcjonowania jego organizmu, fauny, flory, potrafią wskazać zależności, operują rozszerzoną wiedzą dotyczącą świata przyrody. Nauczyli się prezentować swoje umiejętności w postaci pracy plastycznej, wypowiedzi pisemnej, tworząc indywidualne portfolio a także tworząc własne albumy. 

Fundacja Uniwersytet Dzieci od wielu lat wspomaga nauczycieli i dzieci z całej Polski. Pomaga  rozwijać swój potencjał zarówno nauczycielom jak i uczniom. Edukatorom- dając im bezpłatne i atrakcyjne scenariusze lekcji oparte na metodach pracy odpowiadających wymagania współczesnego świata i poparte wiedzą współpracujących z Fundacją naukowców. Dzieciom- ponieważ otrzymują możliwość poznania odpowiedzi na nurtujące je pytania i mogą w prosty sposób samodzielnie dociekać przyczyny ich powstawania.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Detektywistyczne zagadki

 Rozwiązujemy zagadki z Detektywem Pozytywką Grzegorz Kasdepke to autor pełnych humoru książek dla dzieci i młodzieży, napisał ich ponad 60. Zajmuje się również pisaniem artykułów dla dorosłych, a także scenariuszy do seriali i programów telewizyjnych. Przez wiele lat był redaktorem naczelnym czasopisma dla dzieci „Świerszczyk”. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Jest Kawalerem Orderu Uśmiechu   spotkanie z autorem Jakie znamy książki Grzegorza Kasdepki? m.in.: Wakacje Potworaka Skąd się wziął pomysł na detektywa Pozytywkę? Grzegorz Kasdepke zdradza tajemnice   Grzegorz Kasdepke wydał całą serię książek o detektywie Pozytywce. Napisz tytuły książek w sposób chronologiczny, czyli od najwcześniejszych do najpóźniejszych wydań. Detektyw Pozytywka  Nasza Księgarnia 2005 Wakacje detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2011 Pamiątki detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2007 Nowe kłopoty detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2006 Tajemnicze zniknięcie d...

Europejski Tydzień Kodowania

  EU Code Week,  czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób. EU Code Week to inicjatywa zapoczątkowana w 2013 r. przez grupę ambitnych wolontariuszy, programistów, koderów, nauczycieli i przedsiębiorców – osób, które uznały za konieczne, aby europejska opinia publiczna posiadała podstawową wiedzę na temat kodowania. Do 2017 r. inicjatywa rozprzestrzeniła się na cały kontynent, a w 2018 r. Komisja Europejska poparła inicjatywę w ramach Planu działań na rzecz edukacji cyfrowej, zachęcając wszystkie szkoły w Europie do udziału. W zeszłym roku ruch dotarł do 4,2 miliona uczestników w ponad 80 krajach na całym świecie, co doprowadziło nas do tego dnia. W tym roku Code Week odbędzie się od 10 do 25 października, a jego celem jest dotarcie do połowy wszystkich szkół w Europie, Mapa Europe Code Week Nasze wydarzenia: Odkoduj obraz- wspólnymi siłami tworzymy ruchomy obraz...

Planeta Zdrowia

 Planeta zdrowia. Dlaczego nasze kości są twarde? to projekt edukacyjny Uniwersytetu Dzieci przeznaczony dla uczniów klas 1-3. Uczniowie wyruszą w podróż na Planetę zdrowia, podczas której odkryją, jak dbać o swoje zdrowie i czuć się świetnie na co dzień.  🍎 W czasie zajęć uczniowie: 🍎🍞  nauczą się czytać etykiety produktów i komponować wartościowe posiłki 🍎🍞 sprawdzą, jak działa układ oddechowy, jak bakterie niszczą zęby oraz jak kształt buta wpływa na stopy i samopoczucie 🏃🏄 p oprzez wiele zabaw ruchowych i ćwiczeń fizycznych nie tylko poprawią koordynację, ale także dowiedzą się, jak organizm broni się przed wirusami, jak walczą bakterie i po co nam kości 🏃🏄 uczniowie będą m.in. chodzić boso, biegać, rozciągać się czy rzucać piłką w dal 💓🆘będą uczyć się udzielania pierwszej pomocy   🍎🍞  Na początek: Co wiem na temat zdrowego odżywiania się? 💓💓  Jakich witamin potrzebuje organizm? 🍎🍞  Zagadki : warzywa  🍎🍞  Zdrowe czy nie...