Przejdź do głównej zawartości

Rodzina i szacunek

 



Jarosław Kordziński- trener, coach i doradzca   

"Warto uczyć się kochać i szanować siebie. Dobrze jest uczyć tego nasze dzieci, wychowanków, uczniów. Jesteśmy tymi, na których możemy wywrzeć największy wpływ. Warto, żebyśmy robili to z sensem i dla naszego dobra. Nie musimy się wstydzić tego, kim jesteśmy, jeżeli tylko zrobiliśmy wszystko, żeby wykorzystać wszystkie nasze możliwości. 

Symptomatyczne są wyniki badań przeprowadzone przez profesor Krystynę Krasoń z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego dotyczące tego jak jest postrzegana kobieta przez dzieci w wieku 10-11 lat. Ideał kobiety dla badanych nastolatek to osoba młoda, śliczna, naturalna i co najważniejsze – szczupła w talii. Wynika z tego, że ideał sprowadzany jest tylko i wyłącznie do warstwy wizualnej. Intelekt nie ma większego znaczenia. Zdaniem profesor ogromny wpływ na takie postrzeganie ideału kobiety mają media. Większość badanych nastolatek jako ideał kobiety wskazała postać z filmu. Jeszcze piętnaście lat temu wśród ideałów kobiet pojawiały się mamy, czyli kobieta, którą dziewczęta mogą obserwować na co dzień, która otacza je swoją opieką. W badaniach przeprowadzonych w 2010 roku nikt nie wymienił matki jako ideału kobiety. Kiedy zaczynamy się porównywać z bohaterami filmowymi, na ogół ponosimy porażkę. Najważniejszym punktem odniesienia, z którym powinniśmy się zmierzać powinniśmy być my sami. Nasze możliwości i nasza wytrwałość w dążeniu do celu. To co sprawia nam przyjemność i co robimy naprawdę dobrze i do tego z korzyścią dla siebie i innych. Akceptacja samych siebie i stawianie sobie optymalnych celów to stąpanie po bardzo wąskiej linii nad bardzo wysoką przepaścią. Tak jak w chodzeniu po linie tak i skuteczne funkcjonowanie we własnym życiu wymaga umiejętności odpowiedniego balansu. W życiu głównie między tym, co chcemy, a tym co rzeczywiście możemy. Bywa, że rezygnujemy z fantastycznych planów, bo myślimy, że się nam na pewno nie uda, ale też bywa, że rzucamy się na głęboką wodę i ponosimy totalną porażkę. Tak naprawdę zawsze pewnie lepiej jest spróbować i stracić, niż wycofać się i nic nie zyskać, czyli być może stracić w podobnym czy nawet większym stopniu. Warto próbować. Ale też warto uczyć się na błędach."

Jak uczyć szacunku do bliskich? Poprzez bycie ze sobą w najprostszych chwilach dniach, rozmowę a przede wszystkim wspólne przygotowywanie i spożywanie posiłków przy jednym stole. Nic tak bardziej nie wpływa na bliską relację z rodzicami jak stały kontakt i uważne słuchanie, a następnie wspieranie. Bliskie relacje to czynnik wzmacniający odporność psychiczną i dobrostan dzieci.

10 korzyści wynikających ze wspólnego spożywania posiłków bez obecności ekranów

1. Mniejsze zainteresowanie używkami: Dobre relacje z najbliższymi chronią nas przed doświadczaniem różnego rodzaju problemów.

2. Oznaka szacunku wobec innych: Uważność na siebie nawzajem podczas wspólnego posiłku jest przejawem szacunku dla drugiej osoby i pomaga modelować takie postawy w otoczeniu.

3. Lepsze odżywianie: Koncentracja na posiłku (nie smartfonie) pozwala jeść wolniej i uważniej. Jedzenie w obecności ekranów odwraca uwagę od jakości i ilości spożywanych produktów, przyczynia się do rozwoju nadwagi, otyłości oraz innych problemów zdrowotnych. 

4. Poprawa relacji z bliskimi: Okazywanie podczas posiłku realnego – a nie wirtualnego – zainteresowania, rozmowa i bliskość przyczyniają się do zacieśnienia więzi dając poczucie akceptacji i bezpieczeństwa.

5. Budowanie zdrowej relacji z jedzeniem: Bezpośrednia interakcja z jedzeniem pozwala na poznawanie pokarmu i jego tekstury prowadząc do świadomego i bezpiecznego jedzenia.

6. Mniejsze ryzyko depresji: Regularne spożywanie wspólnych posiłków bez obecności ekranów buduje przewidywalność i poczucie bezpieczeństwa, stwarza okazję do uspołecznienia, uczenia się umiejętności komunikacyjnych, manier i zasad zdrowego odżywiania.  

7. Wsparcie w radzeniu sobie ze skutkami stresu: Wspólny czas spędzony podczas posiłku pomaga rozładować napięcie psychiczne będące skutkiem obciążenia pracą, szkołą i innymi obowiązkami.

8. Lepsze wyniki szkolne: Jedząc wspólnie osiągamy lepsze wyniki w nauce i w pracy, mamy mniejsze problemy z dostosowaniem się do środowiska niż ci, którzy jedzą w samotności lub przy telewizorze, bądź komputerze. Dzięki wspólnym posiłkom zwiększamy zasób słownictwa i podnosimy kompetencje komunikacyjne.

9. Budowanie zdrowych nawyków żywieniowych: koncentracja uwagi na składnikach spożywanego posiłku sprzyja budowaniu dobrych i długotrwałych nawyków żywieniowych.

10. Świadome poznawanie smaków i zapachów: Korzystanie z ekranu przy posiłku negatywnie wpływa na tzw. pamięć węchową, która kształtuje się do dwudziestego roku życia. Dzięki zapamiętanym zapachom wspomnienia są dużo żywsze, bardziej wysycone emocjami. Zapamiętany smak i zapach budują naszą tożsamość i wrażliwość. 

Zobacz pełne wyniki badań prowadzonych przez Fundacja Dbam o Mój Zasięg na stronie https://lnkd.in/dgTUyjCA

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

List z Afryki

Przyszła wiosenka a z nią... Cel: potrafię opisać i narysować wygląd ptaka wracającego zza morza NaCoBeZu: rozpoznaję i nazywam wiosenne kwiaty, zwiastuny wiosny, rozwiązuję zagadki o polskich ptakach, czytam wiersz z podziałem na role, układam i zapisuję opis bociana. Nazwij kwiaty, które witają wiosnę: Wiosenne kwiaty Posłuchaj i odgadnij , który ptak jest rozwiązaniem zagadki. Obejrzyj film o bocianach i zapamiętaj o nich jak najwięcej szczegółów. Posłuchaj odgłosu, który wydaje bocian  Przeczytaj wiersz w podręczniku na str. 43  z podziałem na role. Pokaż ruchem, co robi człowiek, zwierzę, roślina na wiosnę- kalambury. Zobacz, jak można opisać wygląd bociana: ćwiczenia str. 28-29 .  Opisz i narysuj bociana w zeszycie.  Wstęp zawiera informacje na temat: co opisujesz (nazwa ptaka, skąd pochodzi) Rozwinięcie zawiera informacje na temat: wyglądu zewnętrznego, zachowań, sposobu odżywiania, poruszania się. Zakończenie zawiera informacje na temat: Twojego stosunku do zwierzęcia.   

Detektywistyczne zagadki

 Rozwiązujemy zagadki z Detektywem Pozytywką Grzegorz Kasdepke to autor pełnych humoru książek dla dzieci i młodzieży, napisał ich ponad 60. Zajmuje się również pisaniem artykułów dla dorosłych, a także scenariuszy do seriali i programów telewizyjnych. Przez wiele lat był redaktorem naczelnym czasopisma dla dzieci „Świerszczyk”. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Jest Kawalerem Orderu Uśmiechu   spotkanie z autorem Jakie znamy książki Grzegorza Kasdepki? m.in.: Wakacje Potworaka Skąd się wziął pomysł na detektywa Pozytywkę? Grzegorz Kasdepke zdradza tajemnice   Grzegorz Kasdepke wydał całą serię książek o detektywie Pozytywce. Napisz tytuły książek w sposób chronologiczny, czyli od najwcześniejszych do najpóźniejszych wydań. Detektyw Pozytywka  Nasza Księgarnia 2005 Wakacje detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2011 Pamiątki detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2007 Nowe kłopoty detektywa Pozytywki Nasza Księgarnia 2006 Tajemnicze zniknięcie detektywa Pozytywki  Nasz

Nowy Rok Szkolny

  Już wrzesień, czas do szkoły! Wspomnimy zabawy i wakacyjne beztroski, powitamy kolegów i koleżanki z wioski. Zapraszamy do pierwszej klasy- tutaj czekają cię przygody,  nowe przyjaźnie i nowe wyzwania w pogody i niepogody. Ale nie martw się, bo to też może być zabawa- Jeśli będziesz ciekawy, pracowity i odważny To na pewno osiągniesz sukces i .. niejedno zmartwienie zamienisz w zadowolenie! Jesteśmy zespołem, razem damy radę! Stworzymy wspaniałą, wesołą gromadę. Życzę ci szczęśliwego i owocnego roku szkolnego! Jestem Waszą nową Panią.   Mam na imię Iwona.  Bardzo lubię poznawać świat, wędrować po górach, zwiedzać nowe miejsca.  Jestem wielką entuzjastką i orędowniczką ochrony otaczającej nas natury. Powitanie autorstwa Iwona Pawłowska 🎵🎸 Dzień dobry 👌🎵 W mojej szkole 1. Pierwszy dzwonek dziś zadzwonił,  w pierwszej klasie jestem już.  W mojej szkole jest wesoło,  mam przyjaciół chyba stu. Ref.: Czytam, liczę, recytuję,  piszę, tańczę, koloruję.  Tak mi w szkole mija cza