Przejdź do głównej zawartości

Posty

Jak mierzono czas

  Cel: wymieniam różne sposoby mierzenia czasu. NaCoBeZu: tłumaczę działanie klepsydry, zegara wodnego, zegara słonecznego, wykonuję proste obliczenia matematyczne, rozwiązuję zadania z treścią, trenuję umiejętność wyciągania wniosków i analizuję dostrzegane zjawiska.  Wyobraź sobie, że budzisz się rano, a na świecie nie istnieją zegary... Jak możesz ustalić, o której godzinie należy wyjść z domu, żeby zdążyć do szkoły?  Jak zmierzysz długość trwania lekcji?  Już w czasach starożytnych ludzie pracowali, uczyli się i umawiali na spotkania. Mimo, że nie mieli zegarków, jakie znamy współcześnie, korzystali z urządzeń, które pomagały im mierzyć czas. Nocą, sprawdzano w tym celu położenie gwiazd na niebie. Porę dnia ustalano stosując zegar słoneczny. Czas trwania określonych czynności mierzono używając klepsydry, zegara wodnego, czy ... świecy.  Muzeum w Jędrzejowie Sprawdź, jak działa zegar słoneczny wykorzystując do tego celu wysoki przedmiot i latarkę. Skonstruuj wahadło: za pomocą stope

Jak można zmierzyć czas

Cel: trenuję różne sposoby zapisu godzin.  NaCoBeZu: Odczytuję i zapisuje godzinę, jaką wskazuje zegar tarczowy ze znakami arabskimi i rzymskimi, Odczytuję i zapisuję godzinę, jaką wskazuje zegar elektroniczny, uwzględniając system 24-godzinny,  opowiadam o różnych sposobach zapisu godzin w różnych krajach. Co napędza wskazówki zegara? Czym mierzymy czas? Napisz nazwy, albo narysuj wszystkie znane Ci urządzenia, które można wykorzystać do mierzenia czasu. Uporządkuj jednostki używane do odmierzania czasu od najkrótszej do najdłuższej: sekunda, rok, godzina, minuta, wiek, miesiąc, dzień, tydzień Jak odczytać czas? prezentacja Czas na świecie Interaktywna mapa Jak można dostarczyć energii w zegarze mechanicznym? Po co zegarowi wahadło? Co możemy zrobić, jeśli zegar się spóźnia?  W filmie występuje Władysław Zaorski, który od czterdziestu lat pracuje w zakładzie zegarmistrzowskim specjalizującym się w naprawie zegarów zabytkowych i odpowie nam na pytania. Zegar matematyczny Uczniowie pie

Bohaterski chłopiec

 Cel: poznaję nowego pisarza oraz przygody Wojtka NaCoBeZu: wymieniam utwory napisane przez Czesława Janczarskiego, opowiadam przygody bohaterskiego chłopca, opowiadam o pracy strażaków, podaję numery alarmowe. Głosowanie

Dlaczego ?

 Dlaczego pszczoły są pożyteczne? Cel: wiem, jaką rolę spełniają owady zapylające NaCoBeZu: wyjaśniam, dlaczego owady zapylające są pożyteczne dla człowieka i przyrody,  znam zagrożenia życia owadów zapylających,  trenuję swoją świadomość ekologiczną  konstruuję domek dla owadów zapylających. Na terenie Polski występuje ponad 470 gatunków owadów zapylających. Rośliny są zapylane przez owady pszczołowate, ale także przez niektóre chrząszcze, muchówki czy motyle. Wśród owadów pszczołowatych są grupy społeczne i niespołeczne. Owady społeczne wspólnie budują gniazdo i wychowują potomstwo np: pszczoła miodna i trzmiel ziemny. Druga grupa owadów nie tworzy społeczności. Należą do nich, np. murarka ogrodowa czy miesierka lucernowa. Owady zapylające posiadają pewne elementy budowy ciała umożliwiające im przenoszenie pyłku roślin z jednej na drugą np: pszczoła miodna ma na trzeciej parze odnóży charakterystyczne koszyczki, w których gromadzi pyłek, a następnie transportuje go do ula. Innym przy

Matematyka z pszczołami

  Cel: sprawdzam siebie, czy dobrze liczę

Sposoby na liczenie

  Cel: szybko i sprawnie liczę do 20